Americkým automobilkám klesl prodej. Kvůli zpomalení ekonomiky a zvýšení cen ropy

Březnové zemětřesení a následné tsunami v Japonsku postihly i americké autovýrobce. Nedostatek náhradních dílů z Japonska je totiž jedním z důvodů květnového poklesu prodejů. Přispěly k němu i obavy ze zpomalení americké ekonomiky a vysoké ceny pohonných hmot. Automobilky si přesto nestěžují. Zatímco ceny aut jsou podle analytiků TrueCarcom rekordní, pobídky a slevy meziročně propadly nejméně o třetinu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Chrysler GrandVoyager

Chrysler GrandVoyager | Foto: Ondřej Jánoška

Prodeje aut sice klesly, ostatní čísla ale naznačují, že na tom americké automobilky nejsou tak špatně. „Pokles byl zaznamenán zejména výpadkem prodejů ze strany velké japonské trojky – Toyota, Honda, Nissan. Pokud by se zohlednil i tento negativní efekt, tak by to číslo nebylo tak špatné. I když je tam vidět pokles prodejů oproti předchozímu období,“ řekl na Rádiu Česko manažer společnosti Pioneer Investment Petr Zajíc.

Připomněl, že detroitské automobilky Ford, Chrysler a General Motors získávají podíl na trhu a poprvé po dlouhé době se jim podařilo být první, druhý a třetí v prodejích v USA.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vývoj na americkém automobilovém trhu sleduje i senior portfolio manažer společnosti Pioneer Investment Petr Zajíc. Byl hostem Rádia Česko.

„Ale na druhou stranu, když se podíváme na ta čísla podle značek, tak nejvíc profitují německé firmy BMW a Volkswagen. Ty zaznamenaly největší procentní nárůst prodejů,“ dodal.

Pomoc automobilkám v době krize se vládě vyplatila

Vláda Baracka Obamy byla za pomoc automobilkám tvrdě kritizována. Mluvilo se dokonce o znárodnění. Nyní se podle Zajíce dá říct zpětně říci, že se tento krok vládě vyplatil.

„Dokonce vláda na tom i nějaké peníze vydělala, takže to daňové poplatníky ani nic nestálo. Minimálně se to vyplatilo i z toho důvodu, že zachovali pracovní místa a přestože došlo kvůli zefektivnění k uzavření části provozu, tak se problém nezvětšil tím, že by výrazně narostla nezaměstnanost v těchto oblastech,“ přiblížil.

Podle pozorovatelů se zdá, že ani krize a vysoké ceny benzínu chování Američanů nezměnily. Z květnových statistik totiž vyplývá, že rostou prodeje velkých terénních aut. Rostou sice i prodeje malých vozů, ale ne tak rychle, jako těch velkých.

„S tím úplně nesouhlasím. Sice na první pohled to podle čísel vypadá, že podíl větších aut je větší - z 9,6 vzrostl na 9,9 procenta. Ale ono je to zčásti způsobené tou základnou. Tím jak vypadly japonské automobilky, které prodávají menší a efektivnější auta, tak se zvýšil podíl těch staromilských amerických velkých aut,“ vysvětlil.

„Myslím, že v USA je zjevný posun k ekonomičtějším a ekologičtějším autům. A to jak ve struktuře těch kategorii, tak i uvnitř těch kategorii,“ dodal Zajíc.

Tomáš Pavlíček, Roman Chlupatý, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme