Americkým automobilkám klesl prodej. Kvůli zpomalení ekonomiky a zvýšení cen ropy
Březnové zemětřesení a následné tsunami v Japonsku postihly i americké autovýrobce. Nedostatek náhradních dílů z Japonska je totiž jedním z důvodů květnového poklesu prodejů. Přispěly k němu i obavy ze zpomalení americké ekonomiky a vysoké ceny pohonných hmot. Automobilky si přesto nestěžují. Zatímco ceny aut jsou podle analytiků TrueCarcom rekordní, pobídky a slevy meziročně propadly nejméně o třetinu.
Prodeje aut sice klesly, ostatní čísla ale naznačují, že na tom americké automobilky nejsou tak špatně. „Pokles byl zaznamenán zejména výpadkem prodejů ze strany velké japonské trojky – Toyota, Honda, Nissan. Pokud by se zohlednil i tento negativní efekt, tak by to číslo nebylo tak špatné. I když je tam vidět pokles prodejů oproti předchozímu období,“ řekl na Rádiu Česko manažer společnosti Pioneer Investment Petr Zajíc.
Připomněl, že detroitské automobilky Ford, Chrysler a General Motors získávají podíl na trhu a poprvé po dlouhé době se jim podařilo být první, druhý a třetí v prodejích v USA.
Vývoj na americkém automobilovém trhu sleduje i senior portfolio manažer společnosti Pioneer Investment Petr Zajíc. Byl hostem Rádia Česko.
„Ale na druhou stranu, když se podíváme na ta čísla podle značek, tak nejvíc profitují německé firmy BMW a Volkswagen. Ty zaznamenaly největší procentní nárůst prodejů,“ dodal.
Pomoc automobilkám v době krize se vládě vyplatila
Vláda Baracka Obamy byla za pomoc automobilkám tvrdě kritizována. Mluvilo se dokonce o znárodnění. Nyní se podle Zajíce dá říct zpětně říci, že se tento krok vládě vyplatil.
„Dokonce vláda na tom i nějaké peníze vydělala, takže to daňové poplatníky ani nic nestálo. Minimálně se to vyplatilo i z toho důvodu, že zachovali pracovní místa a přestože došlo kvůli zefektivnění k uzavření části provozu, tak se problém nezvětšil tím, že by výrazně narostla nezaměstnanost v těchto oblastech,“ přiblížil.
Podle pozorovatelů se zdá, že ani krize a vysoké ceny benzínu chování Američanů nezměnily. Z květnových statistik totiž vyplývá, že rostou prodeje velkých terénních aut. Rostou sice i prodeje malých vozů, ale ne tak rychle, jako těch velkých.
„S tím úplně nesouhlasím. Sice na první pohled to podle čísel vypadá, že podíl větších aut je větší - z 9,6 vzrostl na 9,9 procenta. Ale ono je to zčásti způsobené tou základnou. Tím jak vypadly japonské automobilky, které prodávají menší a efektivnější auta, tak se zvýšil podíl těch staromilských amerických velkých aut,“ vysvětlil.
„Myslím, že v USA je zjevný posun k ekonomičtějším a ekologičtějším autům. A to jak ve struktuře těch kategorii, tak i uvnitř těch kategorii,“ dodal Zajíc.