Američtí obchodníci zahájili předvánoční výprodeje

Američtí obchodníci věří, že se dnešek, známý jako Černý pátek, stane světlým bodem na cestě ode dna krize. Tradičních masivních výprodejů po dni Díkuvzdání totiž podle průzkumů hodlá využít na 134 milionů Američanů. A to by před klíčovým svátkem roku - Vánocemi - mělo potvrdit narůstající apetit spotřebitelů utrácet.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Slavný obchodní dům na Herald Square

Slavný obchodní dům na Herald Square | Foto: macys.citysearch.com

Pro ozdravení americké ekonomiky, jejíž výkonnost na nákupech domácností ze tří čtvrtin závisí, je přitom právě chuť spotřebitelů utrácet rozhodující.

Název černého pátku je odvozen od toho, že se tradičně v tento den dostane účetnictví většiny maloobchodů do černých čísel, stanou se ziskovými. Černým pátkem startuje důležitá předvánoční sezóna.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ekonom Poštovní spořitelny Jan Bureš mluvil na Rádiu Česko o americké ekonomice.

"Domnívám se, že i tento rok bude představovat určitý zvrat ve vývoji u mnoha maloobchodů. Předvánoční sezóna totiž u mnoha z nich stojí za 40 procenty celoročních tržeb," říká ekonom Poštovní spořitelny Jan Bureš a dodává:

"Nicméně, vzhledem k rostoucí nezaměstnanosti, stagnaci reálných mezd a vysoké zadluženosti amerických domácností nebude tento rok tak růžový, jako roky před krizí. Myslím si, že může dojít k sedmi až desetiprocentnímu poklesu nákupů oproti předešlému roku."

Podle ekonoma Bureše nebude moci budoucí americký růst táhnout spotřeba, alespoň ne tak jak to bylo vidět před krizí. Americký spotřebitel je velice předlužený a bude se muset v následujících letech soustředit na splácení těchto dluhů.

"Daleko větší váhu proto musí hrát investice a export založený na inovacích. To bude klíč k budoucímu růstu americké ekonomiky," myslí si Bureš.

Konzum je stále důležitý

"Na druhou stranu nemůžeme ani spotřebu hodit za hlavu. Tvoří tři čtvrtiny amerického hrubého domácího produktu. Je tak minimálně důležité, aby se útraty amerického spotřebitele stabilizovaly. Bez té stabilizace si žádné trvale udržitelné oživení ekonomiky představit nelze," upozorňuje ekonom Poštovní spořitelny Jan Bureš.

Objevují se signály, že spotřebitelé natrvalo mění některé své návyky, což prodejce poznamená. Pro americké obchodníky by to znamenalo citelnou ránu.

"V dnešní době je velice obtížné hodnotit jakékoliv střednědobé nebo dlouhodobé trendy, protože situace je ještě hektická a příliš poznamenaná tím jednorázovým šokem z finanční krize," vysvětluje ekonom.

Určité indikátory pro toto předvánoční období naznačují, že spotřebitelé spíše omezují nákupy luxusního zboží, částečně i textilu, naopak velice dobře se nadále daří elektrotechnice.

České domácnosti jsou na tom lépe

České domácnosti jsou, podobně jako ty americké, v poměrně komplikované situaci kvůli rostoucí nezaměstnanosti a stagnaci mezd. "Proto i u nás ty Vánoce budou o něco chudší," poznamenává Bureš.

Na druhou stranu české domácnosti byly v časech před krizí obezřetnější a nejsou tak předlužené, jako ty americké nebo britské. "Situace ve střednědobém výhledu bude u nás tedy růžovější," uzavírá ekonom Poštovní spořitelny Jan Bureš.

Roman Chlupatý, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme