Amerika přitahuje i mladé české firmy. Ty se musí vyrovnat s jazykem i stylem podnikání

Analýzy sociálních sítí šité na míru, software pro kreativní prezentace i lepší učení, ale třeba i tablet pro seniory nebo létající automobil – autoři těchto inovativních nápadů pocházejí vesměs ze střední Evropy včetně České republiky. V newyorském sídle firmy Google měli možnost před několika dny představit své plány potenciálním investorům a zájemcům.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

socha Svobody | Foto: licence Public Domain (eng), Derek Jensen

„Pro nás je to důležité PR, ukázat se těm lidem, říct jim, že tady taková věc existuje,“ říká Tomáš Posker, ředitel firmy Oscar, která vyvinula speciální aplikaci pro uživatele tabletů z řad seniorů, kterým s ovládáním může na dálku pomáhat třeba vnučka či pravnuk.

Jeho „start-up“, jeden ze čtyř českých, které do Googlu dostaly pozvánku, už v Americe částečně funguje, konkrétně v Bostonu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O českých podnikatelích začínajících v USA natáčela zpravodajka ČRo Lenka Kabrhelová

Ostřílenější podnikatelé, i ti, kteří komunikují převážně přes oceán, se shodují, že začátky na americkém trhu nejsou jednoduché.

Podle Petra Kaštanovského z brněnské firmy Inveatech patří k největším nástrahám jazyková vybavenost i praktická zkušenost s byznysem.

„Takové to obchodní jednání, vyzkoušet si, co to znamená se umět prodat, to si myslím, že těm našim podmínkám trošku chybí,“ říká Kaštanovský, zástupce firmy, která vyvíjí zabezpečení počítačových sítí.

České start-upové firmy podle něj americkému trhu rozhodně mají co nabídnout. „Jsem mile překvapen, jakým způsobem jsme byli přijati. V současnosti má o nás zájem několik předních organizací, ať už výzkumných, nebo i komerčních,“ dodává Kaštanovský.

Souhlasí s ním i zástupce generálního konzula v New Yorku Stanislav Beneš. „Jestli je Česko v něčem tady v tom vysoce konkurenčním prostředí konkurenceschopné, tak je to právě tahle oblast informačních technologií,“ podotýká Stanislav Beneš, který připomíná, že českým firmám v uplynulých letech pomáhal i speciální program Czech Accelerator.

Jinak než před krizí

Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD), který se akce v sídle Googlu také zúčastnil, upozorňuje, že nejde jen o úspěch českých podnikatelů v Americe, ale že z něj může profitovat i ekonomika v České republice.

„Jsem přesvědčen, že řada těchto mladých, i když třeba podnikají tady v New Yorku, tak má základnu v Praze. Je to pořád velice spojeno s českým průmyslem, českou ekonomikou,“ poznamenává Zaorálek.

Úspěch podnikatelů s dobrými nápady obecně má podle něj i další rozměr – je podmínkou pro růst české ekonomiky.

„Pokud máme znovu nastartovat růst a jakousi prosperitu v Česku, tak to musíme dělat jinak než před rokem 2008, kdy nám stačila střední míra přidané hodnoty a zpracovatelský průmysl. Dnes – a to ten dnešek tady vlastně ukazoval – se ten nový začátek bez podpory nových technologií a inovací nemůže zdařit,“ dodává Zaorálek.

Lenka Kabrhelová, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme