Analytik: Ceny potravin bude držet nižší spotřebitelská poptávka
Od Nového roku se zvýší dolní sazba DPH z 10 na 14 procent. Znamená to ale, že se také v tomto poměru zvýší ceny v obchodech? To není tak jisté, podle některých odhadů dokonce i nepravděpodobné. Třeba i proto, že - jak uvedla Mladá fronta Dnes - obchodníci už zdražili potraviny před koncem letošního roku.
To, že obchodníci přistoupili ke zvýšení cen potravin ještě předtím, než začne platit nová sazba daně z přidané hodnoty, považuje zemědělský analytik Petr Havel za logický krok.
„Protože spotřebitelé v ČR za potraviny utrácejí především v průběhu prosince, v období vánočních svátků. Naopak v lednu je spotřebitelská poptávka tradičně nižší a to mimo jiné znamená, že kdyby se při nižší poptávce ještě navíc zdražilo, poptávka by klesla ještě níže. A to není v zájmu nikoho, ani obchodníků ani výrobců potravin,“ vysvětlil Havel v Ozvěnách dne.
Jak to bude s růstem cen potravin v novém roce, vysvětloval agrární analytik Petr Havel v Ozvěnách dne
Potraviny podle něj na začátku roku už nebudou zdražovat hlavně kvůli makroekonomické situaci prakticky v celém vyspělém světě i v Číně.
„Ve všech analýzách a předpokladech se očekává pokles tvorby HDP, více méně zabrzdění, zastavení ekonomiky, a s tím samozřejmě souvisí pokles spotřebitelské poptávky, ale třeba i obchodních aktivit a podobně.“
„To je základní faktor, který podle mého názoru přebíjí všechny impulsy na domácím trhu, které jsou k růstu cen potravin. Protože není to jenom DPH, ale jsou to třeba vyšší ceny vodného, stočného, vyšší ceny energií – to by opticky znamenalo, že by se asi logicky zdražit mělo. Ale protože se očekává pokles spotřebitelské poptávky, tak já jsem přesvědčen, že ke zdražení – minimálně k plošnému zdražení – potravin rozhodně nedojde,“ konstatoval Havel.
Co obyvatelům České republiky v příštím roce ale nejspíš podle jeho slov hrozí, je to, že v obchodech budou nakupovat méně kvalitní potraviny.
„Skutečností je, že speciálně český spotřebitel, speciálně v oblasti potravin se při nákupu rozhoduje zejména na základě ceny. To je realita. A to je samozřejmě něco, na co reagují i obchodníci a výrobci. Výsledkem pak samozřejmě je ta skutečnost, že spotřebitelé potom kupují třeba méně kvalitní zboží,“ poznamenal analytik.