Analytik: Propad prodeje vozů Toyota nezavinilo jen zemětřesení

Čistý zisk Toyoty v prvním čtvrtletí propadl o 77 procent na 314 milionů dolarů, což je čtyřikrát méně než kolik od japonské automobilky podle agentury Bloomberg očekávali analytici. Ti přitom do svých odhadů už započítali problémy způsobené březnovým zemětřesením, stejně jako následným tsunami a jadernou katastrofou. Právě kvůli tomu poptávka po autech v Japonsku poklesla. Některé továrny navíc musely omezit výrobu, ale Toyota dnes trh potěšila zprávou, že naplno pojede o dva a nebo tři měsíce dříve, než se čekalo.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Toyota (ilustrační foto) | Foto: Toyota

Analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil se domnívá, že japonští analytici nestačili započíst všechny vlivy a dopady, které se za poslední kvartál Toyoty projevily.

„Toyota bude mít problémy s dodávkami svých vozů hlavně v probíhajícím kvartálu a celkové výsledky za letošní rok samotná automobilka není schopná dodat, ty odhady se budou postupně zpřesňovat,“ vysvětluje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil hodnotí pozici Toyoty na světových trzích

Podle mnohých expertů Toyota přijde o pozici světové automobilky číslo jedna, dokonce by se mohla propadnout až na třetí místo. „Loňské vítězství Toyoty bylo velmi těsné, porazila General Motors pouze o 30 tisíc vozů. Nynější propad výroby od začátku roku byl už půlmilionový, takže GM Toyotě uteče. Toyota počítá s tím, že letos dodá pouze kolem 6,5 až 7 milionů vozů, a to by mělo stačit i Volkswagenu k tomu, aby ji předběhl,“ potvrzuje Potměšil.

Toyotě se prý zřejmě rychle podaří vrátit výrobu blízko kapacitám, které měla před zemětřesením. Už před katastrofou však měla automobilka potíže a určité konkurenční výhody se přesouvaly na stranu dalších výrobců.

„Toyota zaplatila za dosažení pozice největšího výrobce velkými problémy s kvalitou svých vozů, v loňském roce jich musela mnoho milionů stahovat. Také její ziskovost především z důvodu kurzových pohybů již nedosahuje úrovně největších konkurentů,“ zmiňuje Potměšil.

Z aktuálních problémů japonských automobilek těží jejich konkurence – například v Severní Americe již Toyotu předhonily v prodeji General Motors a korejské automobilky v segmentech menších úsporných vozů, kde byla právě Toyota dříve silná.

Koncern Volkswagen se snaží v Severní Americe útočit na Toyotu svým novým Passatem přizpůsobeným pro tento trh. Pro Volkswagen a Škodovku je zajímavé srovnání s Toyotou na čínském trhu, kde mají automobilky odlišné strategie. „V Číně je Toyota poměrně opatrná, naopak Volkswagen zde investuje podstatně více. Je tady disproporce ve prospěch Volkswagenu,“ dodává Potměšil.

Tomáš Pavlíček, Roman Chlupatý, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme