Antimonopolní úřad prověří cenovou válku mezi pumpaři
V Česku se znovu rozjíždí válka mezi pumpaři. Některým prodejcům paliv se nelíbí cenová politika petrochemické společnosti Shell. Ta podle nich narušuje cenami benzinu a nafty u vybraných čerpacích stanic hospodářskou soutěž.
Společenství čerpacích stanic, které sdružuje menší prodejce, se proto obrátilo na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten trh s pohonnými hmotami sleduje dlouhodobě, hlavně kvůli možné kartelové dohodě.
Podle předsedy úřadu Petra Rafaje ale zatím žádnou takovou dohodu na českém trhu neodhalil.
„Opravdu nejsme schopni v současné době prokázat, že se jedná o kartelovou dohodu v oblasti cen pohonných hmot. Sledujeme to, rozborujeme ceny, ale dnes nám, podle ekonomických analýz, nic neříká, že by k tomu docházelo,“ vysvětluje Petr Rafaj.
Předseda Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček popisuje, kde a jak výrazně Shell své ceny snížil.
Předseda Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček a advokát Ludvík Kummer mluví o cenové politice petrochemické společnosti Shell
„Je to zhruba na dvaceti čerpacích stanicích, víceméně v české části České republiky. Cena, za kterou dnes prodává, je víceméně cena nákupní,“ říká předseda Společenství čerpacích stanic.
„Nám nejde ani tak o to tvrdit, že Shell snížil o dvě koruny oproti republikovému průměru, my říkáme, že Shell prodává za ceny, za které drobní pumpaři nakupují. To znamená, že kdyby se přizpůsobily cenám Shellu, tak mají marži nula,“ vysvětluje.
Podle Ivana Indráčka Shell tímto krokem nechce zlikvidovat okolní konkurenci, spíš se snaží alespoň trochu napravit český trh.
„Na trhu dlouhodobě působí čerpací stanice, které prodávají taktéž za nízké ceny, za tím jejich ekonomickým zázrakem ale bývá prodej nezdaněného zboží. A protože stát není dlouhodobě schopen zasáhnout proti distributorům takového zboží, tak zřejmě Shell vzal spravedlnost do vlastních rukou,“ popisuje Indráček.
„V důsledku to ale vypadá tak, že ti, co kupují dál nezdaněné zboží, ještě mají nějakou marži a ubližují tak zbytku těch poctivých, kteří jsou dotlačeni do situace, kdy musí prodávat s nulou, nebo se ztrátou,“ dodává.