Asociace malých a středních podniků kritizuje novou exportní strategii ČR

Ministerstvo průmyslu a obchodu změnilo a odprezentovalo exportní strategii České republiky bez řádné konzultace se zástupci menších firem i ministerstvem zahraničí. Ve Dvaceti minutách Radiožurnálu to řekl předseda Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček s tím, že tou zásadní změnou je plán na sjednocení sítě služeb agentur Czech Trade a Czechinvest pod řízení státu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček

Předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček | Foto: Alžběta Švarcová | Zdroj: Český rozhlas

„V původním konceptu nebylo nic o integraci a řízení těchto institucí ministerstvem. V současné době je to definováno tak, že se tyto instituce integrují pod ministerstvo průmyslu a obchodu a budou jím řízeny. To je to, s čím nesouhlasíme. V tuto chvíli zde existují určité instituce, které mají svůj význam, se kterými podnikatelé spolupracují deset, patnáct let, kdy se vytvořila solidní vazba. Nyní se ze dne na den nebo z měsíce na měsíc řekne, že to bude řídit stát. Tvrdím, že je minimálně ohrožen servis, který malým firmám pomáhal v exportních aktivitách,“ uvedl ve Dvaceti minutách Radiožurnálu Havlíček.

Ve výhledu několika let pak prý může situace vést až k poklesu exportu. Mohou se také křížit kompetence velvyslanců pod dozorem ministerstva zahraničí a zástupců vyslaných za hranice ministerstvem průmyslu.

„Strategie se měla předtím, než se zveřejnila, v klidu prodiskutovat. Toto se ale neprovedlo. Byla to trochu partyzánština. My jsme připraveni sednout k jednacímu stolu a doporučujeme, aby k němu zasedli i zástupci ministerstva zahraničních věcí. Vrcholoví představitelé ministerstva zahraničních věcí na úrovni ministra nebo jeho náměstků neměli možnost tu strategii ani vidět. Nedovedu si představit, že se na trh vystřelí exportní strategie bez toho, aniž by k ní nemohli dát svoje stanovisko vrcholní představitelé ministerstva zahraničí,“ uvedl Havlíček.

Ministr průmyslu kritiku odmítá

Podle ministra průmyslu Martina Kuby ale proexportní strategie vznikla právě ve spolupráci s podnikateli.

„My jsme připravili koncepci podpory českého exportu právě ve spolupráci se Svazem průmyslu, Hospodářskou komorou a s Mezinárodní obchodní komorou. Takže řada velkých podnikatelů byla přímo do přípravy proexportní politiky vzata; právě s nimi jsme tipovali ty nové země, které je třeba obsadit.“

„Samozřejmě, ve vztahu k malým a středním podnikatelům je tam důležitý následný moment, a to jsou další návaznosti. Třeba systém vzdělávání pro export, který budeme chtít právě tomuto segmentu malých a středních podniků v rámci proexportu nabídnout,“ řekl Radiožurnálu Kuba.

Náměstek ministra zahraničí Tomáš Dub Radiožurnálu potvrdil, že o strategii žádal resort průmyslu a obchodu už 25. ledna, dostal ji ale teprve 8. února.

"Takže doufám, že si nad to v nejbližší době sedneme a začneme probírat jednotlivé body strategie tak, abychom našli konsensus mezi podnikateli a ministerstvy, který bude reálný a který bude ve prospěch českého exportu."

Štěpánka Čechová, Alžběta Havlová, mta, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme