Aut falšujících emise se v ČR prodalo nejméně 148 tisíc. Stát je svolá do servisu

V Česku se prodalo zhruba 148 tisíc automobilů koncernu Volkswagen se softwarem, který umožňuje dosáhnout lepšího výsledku při měření emisí. Většinou se jedná o škodovky. Uvedl to dnes ministr dopravy Dan Ťok (za hnutí ANO). Stát chce tyto vozy společně se Škodou a Volkswagenem svolat do servisu. Náklady půjdou za výrobci aut.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dan Ťok, ministr dopravy | Foto: Filip Jandourek

Ze zmiňovaného počtu je 101 tisíc škodovek, 38 tisíc volkswagenů, sedm tisíc audi a 1800 seatů, čísla se však týkají jen vozů prodaných dealery v České republice, takže celkové číslo může být vyšší.

Stát si proto vyžádal od Volkswagenu identifikační čísla aut vyrobených pro evropský trh, což by mohlo být něco přes milion vozů.

Přehrát

00:00 / 00:00

O autech se softwarem ovlivňujícím měření emisí, jejich počtu v ČR a chystaných opatřeních mluvil ministr dopravy Dan Ťok

Tyto VIN kódy následně úředníci porovnají s registrem vozidel a majitele aut pozvou na dobrovolnou prohlídku do autorizovaných servisů.

Podle ministra dopravy by takovýto zvací dopis mohli vlastníci dostat zhruba do měsíce. „Já bych ze svého pohledu velmi doporučoval, aby se všichni majitelé těchto vozidel zúčastnili,“ poznamenal Ťok.

„Pokud těm řidičům jde o to, aby neznečišťovali životní prostředí víc, než je potřeba, a je tady metoda, která by to mohla ošetřit, tak si myslím, že je zodpovědné ji využít,“ dodal ministr.

V servisech technici buď přenastaví software v autech, nebo provedou jiné potřebné úpravy. Pokud se pak nějak negativně změní jízdní vlastnosti aut, budou to majitelé muset řešit s výrobcem.

„My jsme tady jako ministerstvo dopravy od toho, abychom zkontrolovali, zdali ty vozy splňují podmínky homologace a jestli mohou být na našem trhu bezpečně provozovány v souladu s tou homologací,“ řekl Ťok.

Ministerstvo chce také provést vlastní test vybraných škodovek a chystá i emisní test u auta, které projde zmiňovanou úpravou softwaru.

Cílem je přesvědčit se o tom, zda takto upravené auto splňuje podmínky, za kterých bylo schválené do prodeje. „Pokud by to tak nebylo, tak bychom museli provoz takového vozidla zakázat, dokud se neudělají takové úpravy, aby splňovalo podmínky,“ dodal Ťok.

ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme