Automobilka PSA Peugeot Citroën hlásí ztrátu 5 miliard eur a bude propouštět

Společnost PSA Peugeot Citroën, která je druhým největším výrobcem aut v Evropě, se propadla do obří ztráty. Loni firma prodělala kolem pěti miliard eur, tedy přes 126 miliard korun, a bude propouštět zaměstnance.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobilka PSA Peugeot Citröen se propadla do obří ztráty | Zdroj: ČTK

Ještě předloni měla přitom automobilka zisk přes půl miliardy eur. Minulý rok ale klesl celkový odbyt o skoro 17 procent. Automobilka prodala loni kolem tří milionů aut. Rok před tím to bylo o půl milionu víc.

Firma proto musela sáhnout k nezbytným odpisům majetku, což se odrazilo v celém jejím hospodaření. Odborníci tvrdí, že PSA zaměstnává ve francouzských továrnách stále velké množství pracovníků a to je pro automobilku další velký problém.

Přehrát

00:00 / 00:00

O situaci automobilky PSA Peugeot Citröen mluvil v Odpoledním Radiožurnálu Jan Beneš

Vedení společnosti ale může na rozsáhlé propouštění zapomenout, skoro vždy totiž narazí na odpor odborů. Podle Vladimíra Rybeckého ze serveru Autoweek je velkou překážkou také nízká efektivita některých továren.

„Výrobní závody mají produktivitu kolem 60 až 70 procent, zatímco všeobecně se pokládá za potřebnou produktivita minimálně 80 procent, aby mohla být výroba zisková."

PSA se proto propouštění nevyhne. Agentura Bloomberg uvádí až 17procentní snížení počtu zaměstnanců a to v rozmezí dvou let. O práci zřejmě přijdou pracovníci ve francouzských továrnách. K první vlně propouštění dojde podle plánů ještě letos. Bude to už šestý rok po sobě, co PSA sníží počet pracovních míst.

Prodeje klesají v celé Evropě

PSA působí také v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou Toyotou. Závodu by se ale tato opatření dotknout neměla.

Prodeje klesají i některým dalším evropským automobilkám. Třeba Volkswagenu se odbyt v loňském roce na evropském trhu snížil jenom mírně, o necelých pět procent. Fordu se už tolik nedařilo, jeho odbyt klesl dvouciferným tempem, stejně tak Opelu a Renaultu.

Také mladoboleslavské automobilce Škoda klesl prodej v lednu skoro o osm procent. Důvodem je hlavně slabší poptávka v Evropě.

Prodej nových osobních aut v zemích EU v roce 2012 | Foto: ČTK

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme