Automobilka PSA Peugeot Citroen propustí 8000 zaměstnanců

Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroen propustí až osm tisíc zaměstnanců. K propouštění ji donutily obrovské ztráty v hospodaření. Většina lidí bude muset opustit továrny ve Francii, firma ale působí také v Česku. Tady ji zastupuje společnost TPCA, která bude muset také omezit výrobu a snížit počet zaměstnanců.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Třídveřová verze je odvážnější a zadní okénka mají větší šmrnc

Třídveřová verze je odvážnější a zadní okénka mají větší šmrnc | Foto: Peugeot

Celosvětový prodej automobilky PSA Peugeot Citroen v letošním prvním pololetí meziročně klesl o 13 procent. Podle společnosti za to může dluhová krize v Evropě, která srazila poptávku.

Generální ředitel automobilky PhilippeVarin prohlásil, že vzhledem ke krizi, která v tomto oboru v Evropě panuje, nelze očekávat žádné výrazné zlepšení, proto je nutné přistoupit k restrukturalizaci firmy.

Přehrát

00:00 / 00:00

O propouštění francouzské automobilky mluvil na Rádiu Česko spolupracovník Českého rozhlasu ve Francii Martin Hybler

3000 zaměstnanců skončí v továrně ve francouzském Aulnay. Dalších 1400 lidí bude muset odejít z továrny v Rennes, kde nyní pracuje asi 5600 lidí. Přes 3500 lidí bude propuštěno v dalších továrnách. Pro zhruba polovinu zaměstnanců se bude automobilka snažit najít uplatnění v rámci jiné skupiny.

Francouzská vláda nemůže restrukturalizaci soukromé firmy výrazně ovlivňovat, je schopná pouze zmírňovat její dopady v konkrétních lokalitách.

„Dá se předpokládat, že socialistická vláda bude vytvářet tlak na automobilku PSA, aby propouštění zrušila, nebo alespoň omezila. Automobilka se bude v zájmu svých akcionářů pravděpodobně snažit pokračovat v delokalizaci. Například do Brazílie, Maroka, Indie,“ říká spolupracovník Rádia Česko ve Francii Martin Hybler.

TPCA se propuštění PSA zatím netýká

V České republice automobilku zastupuje společnost TPCA, která je společným podnikem japonské Toyoty a koncernu Peugeot Citroen. TPCA už v červnu uvedla, že kvůli slabší poptávce bude také muset snížit počet zaměstnanců, kterých je nyní 2800. Nynější snížení počtu zaměstnanců PSA se ale podle mluvčího TPCA Radka Kňavy kolínské automobilky TPCA nedotkne:

„TPCA je společným podnikem PSA, ale zároveň japonského výrobce Toyoty, a proto toto oznámení není spojené s aktivitami TPCA. Dnes oznámené propouštění ve francii se netýká automobilky TPCA v Kolíně.“

Problémy v Evropě má i Mitsubishi

Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroen není jedinou automobilkou, která má v Evropě ztráty. Včera oznámila japonská firma Mitsubishi, že prodá svoji továrnu v Nizozemsku místnímu výrobci autobusů za symbolické jedno euro. Klade si ale podmínku, že nový vlastník nepropustí žádného ze současných zaměstnanců. Těch je jeden a půl tisíce.

Továrna v Nizozemsku je jediná, kterou automobilka v západní Evropě má. Odchází s tím, že potřebuje posílit svoji výrobu v nových továrnách. Nové výrobní linky letos spustila v Indonésii a v Thajsku a zvažuje zvýšení výroby v Číně a v Brazílii. Jde tam, kde se rozvíjí trh, přibývá kupců a náklady na pracovní sílu jsou nižší.

Ostatně i německému Volkswagenu a české Škodovce se daří hlavně proto, že úspěšně vyváží auta právě do Číny a ostatních asijských zemí a tím vyvažují pokles poptávky v Evropě.

Jan Šmíd, Jitka Hanžlová, Silvie Třeslínová, Jan Piroch, Marie Sýkorová, Magdaléna Trusinová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme