Automobilkám se loni dařilo, rekordy v prodejích hlásí Volkswagen i BMW
Automobilový průmysl má za sebou mimořádně úspěšný rok. Poprvé se přes hranici osmi milionů prodaných vozů přehoupl koncern Volkswagen. Rekordní čísla zaznamenala také automobilka BMW, která je světovou jedničkou v prodeji luxusních aut. V roce 2011 jich prodala přes 1,6 milionu.
Podle analytika společnosti Cyrrus Jiřího Šimary táhla prodeje automobilek v uplynulém roce hlavně silná poptávka z Číny a Indie.
„Svou roli sehrála i zlepšující se ekonomika v USA, kde zlepšující se spotřebitelská důvěra přivedla automobilkám další zákazníky. Také lze mluvit o zlepšujícím se trhu zaměstnanosti v USA,“ uvedl Šimara.
Volkswagen, jehož součástí je také Škoda Auto, překonal v roce 2011 prodeje koncernu Toyota Motors a má ambice stát se světovou jedničkou v prodeji vozů. Šimara vidí šanci Volkswagenu jako reálnou.
„Právě strategie Volkswagenu, kdy se zaměřuje na rychle rostoucí trhy, mu dává určitou výhodu před ostatními,“ míní analytik.
Hlavním rivalem Volkswagenu bude americký koncern General Motors. Také on překonal prosincovými čísly odhady analytiků. „Začíná to vypadat tak, že se americké vládě opravdu vyplatilo zachránit tuto automobilku a daňovým poplatníkům se začíná vyplácet tato záchrana,“ poznamenal Šimara.
BMW oproti loňsku zvýšilo prodej o 14 procent a nadále počítá s pokračováním růstu. Na koupi nejnovějších modelů této značky se v Číně dokonce čeká dlouhé měsíce.
„Mít vlastní luxusní automobil hraje i určitou prestiž a Číňané dobře vědí, že pokud se ukážou na ulici s tímto vozem, i když jej vlastně ani nepotřebují, tak pro jejich společenský status je to významné,“ dodal Jiří Šimara.