Automobilky asi budou propouštět (a hodně)

Automobilový průmysl v Česku letos a začátkem příštího roku zřejmě propustí až 10 tisíc lidí. Původní odhady předpokládaly propouštění pouze 2 a půl až 3 tisíc zaměstnanců. Podle odborníků pocítí dopady finanční krize víc dodavatelé autodílů než samotné automobilky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Auto v provozu | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek vysvětluje, proč byly původní odhady tak nízké: "Tyto údaje vyplývají z toho, jak se vyvíjel kurs koruny k euru. Pak přišla ekonomická recese, řada firem musí snižovat výrobu. Odhad se tedy zvýšil z 2 a půl na 10 tisíc lidí, kteří by mohli být propuštěni na konci tohoto a začátku příštího roku. Záleží na tom, jak hluboká tato ekonomická recese bude, pokud se ještě prohloubí, tak toto číslo by mohlo být naplněno."

Chystané propouštění v našem automobilovém průmyslu sledují se znepokojením i odbory. Podle předsedy svazu KOVO Josefa Středuly by měly svůj díl odpovědnosti nést také managementy jednotlivých firem: "Určitě budeme činit vše pro to, aby dopady byly na všechny - nejen na zaměstnance, ale i na manažery a stejně tak na majitele. Jestli někdo bude chtít snižovat mzdy zaměstnanců, tak bude muset pravdivě přiznat, jaké byly nárůsty mezd u manažerů nebo jaké byly nárůsty profitů pro majitele."

Mladoboleslavská automobilka, kde se vyrábějí škodovky, už zastavila na týden práci. Další přerušení výroby zasáhne podnik dva týdny v prosinci. A mluví se i o možnosti nevyrábět škodovky i nějaký čas v listopadu.

Neradostné vyhlídky stojí i před věhlasnými německými automobilkami. Krize prý ohrožuje tisíce pracovních míst v v tamních podnicích, vyrábějících auta. Automobilka Daimler se už rozhodla na plných pět týdnů zastavit výrobu. Také například automobilka Opel, která patří americkému General Motors, dočasně zastavila výrobu v polské továrně.

Celý automobilový průmysl na starém kontinentu teď žádá od Evropské komise 40 miliard eur půjček. Jeho představitelé argumentují, že v současné hospodářské krizi nemohou dostát závazku na vývoj ekologičtějších vozů.

Situaci v automobilovém průmyslu jsme se podrobně věnovali v Radiofóru. Záznam pořadu najdete ve vašem Rádiu na přání!

Jan Herget, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme