Rekordní rok pro automobilky. V Česku se loni vyrobilo 1 420 000 aut, autobusů, náklaďáků i motorek
V České republice se loni vyrobilo víc než 1,42 milionu motorových vozidel. To je nejvíc v historii. Naprostou většinu vyrobených vozidel tvoří osobní auta, ale počty narostly i v případě autobusů, nákladních aut a motorek. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.
Za loňským rekordním výsledkem může česká ekonomika, které se velmi dařilo. Dobré výsledky měla i evropská ekonomika. A samozřejmě v dobrých časech poptávka zákazníků po autech roste. Loni tak ve srovnání s rokem 2016 vzrostla výroba o víc než pět procent.
Prodej aut v Británii loni zažil nejprudší pokles od roku 2009. Může za to brexit i nafta
Číst článek
Jde například i o to, že z dlouhodobého pohledu narostla výrobní kapacita českých závodů, popisuje ekonom Komerční banky David Kocourek. „To nejen v podobě toho extenzivního přidávání dalších a dalších výrobních možností, tak ale i v ohledu na intenzivní využívání výrobních linek. Je i vidět vliv automatizace i robotizace, který samozřejmě dovoluje automobilkám vyrábět více vozů,“ řekl Radiožurnálu.
Nejvíc osobních aut v Česku vyrobila v roce 2017 společnost Škoda Auto a meziročně si poměrně výrazně polepšila. Naopak automobilka TPCA, tedy Toyota Peugeot Citroën, hlásí meziroční pokles. Společnost Hyndai zůstává na zhruba stejných číslech, uvádí Sdružení automobilového průmyslu.
Automobilkám se daří. Letos u nás vyrobí rekordních 1,4 milionu vozidel
Číst článek
V letošním roce Sdružení automobilového průmyslu už tak dobré výsledky neočekává a podobný názor má i Pavel Mertlík, rektor Škoda Auto Vysoké školy. Podle něj firmy v Česku narážejí na nedostatek zaměstnanců, i když automobilkám se zatím dařilo zaměstnance získávat.
„S postupujícím časem vliv nedostatku pracovníků bude výraznější a v roce 2018 to bude brzdit českou ekonomiku více než dosud. Vidíme to na velmi zhoršující se situaci v oblasti zakázek, kdy řada firem musí odmítat zakázky,“ popisuje Mertlík.
Přesto rektor čeká i letos růst automobilového průmyslu. To znamená, že počet vyrobených vozidel opět stoupne, ovšem tempo už nebude takové jako v roce 2017.