Automobilky se snaží vyzrát na krizi s pomocí levnějších vozů

Pařížský světový autosalon je bojem automobilek proti krizi. Česká Škoda Auto ji zkouší porazit s modelem Rapid, který stojí pod 300 tisíc korun, a s levnějšími vozy koncepčně podobnými úspěšnému projektu Dacia Logan vyrukovali také francouzští výrobci. V Evropě se totiž prodává stále méně aut a automobilky hledají cestu, jak oslovit co nejvíc zákazníků.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dacia Logan

Dacia Logan | Foto: Jan Říha

Francouzské automobilky v současnosti procházejí krizí. Například koncern PSA Peugeot Citroën se snaží všemi možnými způsoby snížit náklady. Počet zaměstnanců jejich importérů byl zredukován i v České republice.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vedoucí motoristické redakce Radiožurnálu Jan Říha přibližuje krizi evropských automobilek

Některá oddělení pak byla koncernově spojena, i když obě značky pochopitelně i nadále působí na trhu samostatně.

Peugeot i Citroën si berou příklad z úspěšného projektu levného sedanu Dacia Logan a v Paříži představují přímé konkurenty Škody Rapid, která svou základní cenou 289 900 korun cílí rovněž na méně movité zákazníky. Francouzští konkurenti Peugeot 301 a Citroën C-Elysée by měli stát okolo 250 tisíc korun.

Výstavní premiéru v Paříži má i modernizovaná Dacia Logan, tedy lidový sedan s velkým zavazadlovým prostorem o objemu přes 500 litrů. Jeho cena ještě nebyla zveřejněna, podle zákulisních informací by se ale měla pohybovat okolo 200 tisíc korun.

Luxusní výrobci jsou na tom lépe

Rapid, který dostane i variantu combi, je ale zpracováním i designem o něco dále, navíc Škoda Auto má v Evropě lepší jméno. Cena českého vozu tak odpovídá skutečnosti, že se v modelové řadě vklíní mezi Fabii a Octavii.

Menší zájem o koupi vozů se významně projevuje na ziskovosti evropských automobilek. Podle německého institutu Center Automotive Research prodělávali v prvním pololetí tohoto roku tradiční evropští výrobci jako Fiat, Ford, Peugeot, Citroën, Seat i Opel na každém vyrobeném autě.

Institut dokonce spočítal, že v případě Opelu přichází německá automobilka na každém voze skoro o 25 tisíc korun. Tento stav je dlouhodobě neudržitelný a automobilky hledají způsob, jak ušetřit a jak prodávat více aut.

Některé luxusní automobilky mají naopak velké zisky, Porsche například na každém autě vydělává přes 400 tisíc korun.

Ekologické pohony navzdory krizi

I přes krizi investují automobiloví výrobci miliardy eur do ekologických pohonů. Toyota dál rozvíjí technologii hybridních aut, kterou už úspěšně nabízí i ve svých malých modelech. Její manažeři dokonce počítají s tím, že v novém Aurisu se bude v Evropě prodávat třetina benzínových motorů, třetina naftových a zbylá třetina prý připadne na hybridní verzi.

Volkswagen chce přijít u nového Golfu sedmé generace do dvou let s čistým elektromobilem, který bude mít dojezd údajně několik set kilometrů.

Škoda Rapid | Foto: Jan Říha

Z ekologických pohonů mají největší budoucnost vodíkové články. Korejský Hyundai na pařížském autosalonu oznámil, že se v nejbližší době chystá spustit sériovou výrobu auta na vodík. To má být poháněno elektrickou energií vytvořenou z palivových článků vodíku.

Do roku 2015 plánuje Hyundai vyrobit tisícovku takových vozů. Jezdit s nimi budou veřejné instituce. Automobilka už má podepsané smlouvy s Kodaní a dalšími městy v Dánsku a ve Švédsku. Běžné komerční využití vodíkového pohonu je ale zatím relativně vzdálenou budoucností.

Současným ekologickým hitem jsou takzvané plug-in hybridy, tedy auta, která se dají nabít z běžné zásuvky a umožňují jízdu jen na elektřinu s dojezdem několika desítek kilometrů, ale i kombinaci elektřiny a spalovacího motoru.

Jan Říha, Martin Křížek, Barbora Kreuzerová, krw Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme