Automobilky se snaží vyzrát na krizi s pomocí levnějších vozů
Pařížský světový autosalon je bojem automobilek proti krizi. Česká Škoda Auto ji zkouší porazit s modelem Rapid, který stojí pod 300 tisíc korun, a s levnějšími vozy koncepčně podobnými úspěšnému projektu Dacia Logan vyrukovali také francouzští výrobci. V Evropě se totiž prodává stále méně aut a automobilky hledají cestu, jak oslovit co nejvíc zákazníků.
Francouzské automobilky v současnosti procházejí krizí. Například koncern PSA Peugeot Citroën se snaží všemi možnými způsoby snížit náklady. Počet zaměstnanců jejich importérů byl zredukován i v České republice.
Vedoucí motoristické redakce Radiožurnálu Jan Říha přibližuje krizi evropských automobilek
Některá oddělení pak byla koncernově spojena, i když obě značky pochopitelně i nadále působí na trhu samostatně.
Peugeot i Citroën si berou příklad z úspěšného projektu levného sedanu Dacia Logan a v Paříži představují přímé konkurenty Škody Rapid, která svou základní cenou 289 900 korun cílí rovněž na méně movité zákazníky. Francouzští konkurenti Peugeot 301 a Citroën C-Elysée by měli stát okolo 250 tisíc korun.
Výstavní premiéru v Paříži má i modernizovaná Dacia Logan, tedy lidový sedan s velkým zavazadlovým prostorem o objemu přes 500 litrů. Jeho cena ještě nebyla zveřejněna, podle zákulisních informací by se ale měla pohybovat okolo 200 tisíc korun.
Luxusní výrobci jsou na tom lépe
Rapid, který dostane i variantu combi, je ale zpracováním i designem o něco dále, navíc Škoda Auto má v Evropě lepší jméno. Cena českého vozu tak odpovídá skutečnosti, že se v modelové řadě vklíní mezi Fabii a Octavii.
Menší zájem o koupi vozů se významně projevuje na ziskovosti evropských automobilek. Podle německého institutu Center Automotive Research prodělávali v prvním pololetí tohoto roku tradiční evropští výrobci jako Fiat, Ford, Peugeot, Citroën, Seat i Opel na každém vyrobeném autě.
Institut dokonce spočítal, že v případě Opelu přichází německá automobilka na každém voze skoro o 25 tisíc korun. Tento stav je dlouhodobě neudržitelný a automobilky hledají způsob, jak ušetřit a jak prodávat více aut.
Některé luxusní automobilky mají naopak velké zisky, Porsche například na každém autě vydělává přes 400 tisíc korun.
Ekologické pohony navzdory krizi
I přes krizi investují automobiloví výrobci miliardy eur do ekologických pohonů. Toyota dál rozvíjí technologii hybridních aut, kterou už úspěšně nabízí i ve svých malých modelech. Její manažeři dokonce počítají s tím, že v novém Aurisu se bude v Evropě prodávat třetina benzínových motorů, třetina naftových a zbylá třetina prý připadne na hybridní verzi.
Volkswagen chce přijít u nového Golfu sedmé generace do dvou let s čistým elektromobilem, který bude mít dojezd údajně několik set kilometrů.
Z ekologických pohonů mají největší budoucnost vodíkové články. Korejský Hyundai na pařížském autosalonu oznámil, že se v nejbližší době chystá spustit sériovou výrobu auta na vodík. To má být poháněno elektrickou energií vytvořenou z palivových článků vodíku.
Do roku 2015 plánuje Hyundai vyrobit tisícovku takových vozů. Jezdit s nimi budou veřejné instituce. Automobilka už má podepsané smlouvy s Kodaní a dalšími městy v Dánsku a ve Švédsku. Běžné komerční využití vodíkového pohonu je ale zatím relativně vzdálenou budoucností.
Současným ekologickým hitem jsou takzvané plug-in hybridy, tedy auta, která se dají nabít z běžné zásuvky a umožňují jízdu jen na elektřinu s dojezdem několika desítek kilometrů, ale i kombinaci elektřiny a spalovacího motoru.