Automobilky v Česku propustí do léta 13 a půl tisíce lidí

Automobilové továrny v Česku a jejich dodavatelé se kvůli globální finanční krizi chystají propustit 13 a půl tisíce lidí. Předpovídá to ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Česká vláda žádnou přímou finanční podporu pro výrobce aut nechystá.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

montážní linka v TPCA | Foto: TPCA

Podle Antonína Šípka se propouštění dotkne hlavně dodavatelů: "Jsou to zejména výrobci skupin dílů a příslušenství vozidel. Je to dáno tím, že tyto firmy jsou závislé na exportu - a převážná většina z evropských automobilek snižuje výrobu. To se právě projeví na těchto dodavatelích."

Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) uznal, že 13.500 lidí je "bolavé číslo", nicméně poptávka na pracovním trhu je schopná jej vstřebat. Podle něj by nebylo ani fér z hlediska hospodářské soutěže podpořit jen jedno odvětví.

"To, co nabízím automobilovému průmyslu - možnost odpočtu DPH pro plátce DPH na jakékoli auto - je systémový krok. Protože to, že se to dnes nemůže odpočítat, je výjimka. Já jsem ochoten tímto systémovým krokem podpořit trh s auty, ale nejsem ochoten přistoupit na nějaký nesystémový krok; z peněz všech podporovat jenom někoho," zdůraznil Kalousek.

Automobilový průmysl v Česku i přesto v letošním roce rostl, a to o 5 procent. Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna by krize neměla trvat dlouho.

"My jsme byli zvyklí, že automobilový průmysl rostl velmi výraznými tempy, což už v příštích dvou letech nebude reálné, dojde i k určitému snížení zaměstnanosti. Ale je potřeba zdůraznit, že ta krize je určitě dočasná, a uvidíme, jestli bude trvat rok nebo dva," řekl Jahn.

Potom lze očekávat opět růst poptávky především po kvalifikovaných zaměstnancích. Krize domácího automobilového průmyslu přitom není zdaleka tak rozsáhlá jako v zahraničí. Například švédské Volvo muselo snížit výrobu ze 42.000 automobilů měsíčně na 18 tisíc. Saab dokonce nevyrábí vůbec, Honda zcela zastaví výrobu v únoru a březnu příštího roku, Suzuki omezí výrobu o celou třetinu.

V České republice zatím výroba rostla a příští rok by počet vyrobených vozidel měl, i díky zahájení výroby v továrně Hyundai v Nošovicích, překročit milion vozidel za rok.

Přehrát

00:00 / 00:00

O situaci v "hlavním českém automěstě" mluvil v Ranním interview Radiožurnálu primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati (moderoval Jan Pokorný)

Petr Jansa, Marika Táborská, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme