Automobilový svět má sraz v Číně
Do čínské Šanghaje se sjely všechny automobilky světa. Na 2 tisíce výrobců předvádí nejnovější modely, nechybí mezi nimi ani japonské firmy poškozené zemětřesením a následnou vlnou tsunami. Na mezinárodním autosalonu, který se dnes otevírá pro novináře, se s elektromobilem předvádí i Škoda Auto.
Čína je největším trhem s osobními vozy na světě, vloni se v ní prodalo 11,4 milionu aut a před dvěma roky se stala největším trhem na světě. „V roce 1994 prodala necelých tři sta tisíc aut, v roce 2000 už dvojnásobek, o pět let později desetinásobek a loni už zhruba 11,5 milionu osobních automobilů. A v roce 2020 to má být prakticky další dvojnásobek, tedy 20 milionů aut,“ upřesnil zvláštní zpravodaj ČRo v Šanghaji Petr Jansa.
Jen za první čtvrtletí letošního roku bylo v zemi prodáno téměř pět milionů aut. Například koncern Volkswagen, který je v Číně od roku 1984, oznámil, že chce v zemi investovat 11,6 miliard eur, což je zhruba třetina státního rozpočtu České republiky. A vláda v Pekingu navíc hodlá do roku 2020 investovat 14 miliard dolarů do vývoje ekologických automobilů.
Podle Michala Štengla z časopisu Automobil je Čína v současné době hlavním trhem všech automobilek. „Evropský trh zažívá růsty v rozsahu jednotek procent, kdežto trh čínský, indický nebo thajský stále není automobily tak saturován. Tam skutečně automobilky směřují veškeré své významné investice na rozšiřování výrobních linek.“
Ve Světě o desáté o šanghajském autosalonu mluvil Michal Štengl z časopisu Automobil
Štengl je proto přesvědčený, že šanghajský veletrh se časem dostane mezi 4 až 5 nejvýznamnějších autosalonů na světě. „Myslím si, že pozice ženevského autosalonu a střídavě frankfurtského a pařížského autosalonu není ohrožena. Nicméně důležitost šanghajského autosalonu pro všechny automobilky bude určitě růst, právě tím, že je na tak významném trhu, jakým je Čína,“ poznamenal.
V Šanghaji vystavují výrobci vozů i autosoučástek z dvaceti zemí, kteří předvádějí 75 nových modelů. 19 z nich má světovou premiéru, mezi nimi Chevrolet Malibu, Buick Envision nebo Citroen DS5.
Na mezinárodním autosalonu se s elektromobilem předvádí i Škoda Auto, která v závodě u Šanghaje vyrábí vozy už od roku 2007 a vloni prodala v Číně 180 600 aut. Na autosalonu předvede elektromobil na bázi Octavie Green E Line, a také studii Vision D.