V listopadu se prodalo více nových aut než loni. Trh se ale stále z pandemie zcela nevzpamatoval
I když se nových aut v listopadu prodalo více než za stejný měsíc loni, trh za loňskem stále zaostává. Vyplývá to z průběžných dat o nových prodaných autech, která zveřejnil Svaz dovozců automobilu. Propady prodejů se týkají zveřejněných statistik Evropského sdružení výrobců automobilů i dalších unijních států.
Prodeje na evropském teď sice stoupaly čtvrtý měsíc v řadě – v listopadu konkrétně o 16 procent – podle obchodníků to ale zas tak dobrá zpráva není. Prodeje nových aut v Evropě totiž stále nedosahují hodnot z předpandemického roku 2019.
Tehdy se v Evropě jen v listopadu registroval jeden milion nových aut. Letos jich je skoro o dvě stě tisíc méně. Podle prodejců z důvodu, že se trh stále nevzpamatoval z výpadku dodávek čipů a covidové pandemie.
Situace v Česku v podstatě kopíruje dění na evropském trhu. I tady meziroční prodeje v listopadu sice stouply, a to skoro o 8 procent. Celkově ale prodeje zaostávají nejen za rokem 2019, ale i za tím loňským. A to skoro o 7 procent.
„Výroba, logistika a distribuce osobních automobilů je narušena už od covidového období. Stále se projevuje v tom, že některé dodací lhůty se blíží až jednomu roku,“ potvrzuje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.
Dodací lhůty se liší model od modelu a záleží taky na výbavě. I kvůli tomu, a hlavně kvůli horší ekonomické situaci, teď lidé i firmy shání ojetá auta. V poslední době taky přibylo těch, které si pořizují mladé ojetiny na operativní leasing.
Až dva měsíce bez nabíjení. Nizozemská firma zahájila první sériovou výrobu solárního auta
Číst článek
„V posledních dvou letech jsme zaznamenali výrazný nárůst poptávky v naší společnosti. Například v letošním roce je to až trojnásobek,“ říká Martin Štětina, obchodní ředitel společnosti ALD Automotive.
Z analýzy dat společností AAA auto a Mototechna ojetin na trhu v listopadu přibylo, a to ve srovnání s loňskem o 5 procent na celkem 101 tisíc aut.
Aut s hybridním pohonem se letos prodalo zatím zhruba 26 tisíc. To je meziročně o čtvrtinu víc. Lidí, kteří si kupovali elektromobily, pak podle dat Svazu dovozců automobilů jich meziročně přibylo o polovinu. I tak ale Česko v elektromobilitě stále zaostává za Západem.
„U nás je procentuálně elektromobilů velmi málo. Jsme na přibližně na dvou až tří procentech elektrifikovaných vozidel. Kdežto západní Evropa je na deseti procentech i více,“ říká Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilu.
U elektromobilů je v Česku nejprodávanější značkou Škoda Auto. Následuje Volkswagen a Hyundai a až poté americká Tesla.