Autopůjčovna Hertz po 100 letech na trhu vyhlásila kvůli koronaviru bankrot
Autopůjčovna Hertz Global Holding požádala ve Spojených státech o ochranu před věřiteli, protože její podnikatelská činnost se kvůli koronavirové pandemii zastavila a jednání s věřiteli nepřineslo potřebný výsledek. Mezinárodních operací, včetně Evropy, Austrálie a Nového Zélandu, se proces netýká, uvedla agentura Reuters.
Společnost, která působí na trhu více než 100 let, měla na konci loňského roku dluh téměř 19 miliard dolarů, 475,5 miliardy korun, a po celém světě zhruba 38 000 zaměstnanců. Patří zatím mezi největší firmy, které kvůli pandemii musely požádat o ochranu před věřiteli.
Směřujeme ke schodku 500 miliard, říká ekonomka Nerudová, členka Ústředního krizového štábu
Číst článek
Hertz v žádosti podané u soudu uvedl, že dobrovolně žádá o reorganizaci podle kapitoly 11 amerického zákona o bankrotech. Firmou otřáslo vládní nařízení omezující pohyb a požadavek, aby lidé zůstávali doma. Velká část výnosů společnosti pochází z půjčování aut na letištích, nyní se však tento zdroj výnosů téměř zastavil.
Americkým aerolinkám se zatím podařilo odvrátit podobný osud, protože získaly pomoc v řádu miliard dolarů od vlády. To se však Hertzu nepovedlo. Společnost se také pokusila získat peníze na kapitálových trzích, ale ani zde neměla úspěch.
Hertz začala jednat s věřiteli poté, co se mu v dubnu nepodařilo splatit část peněz za leasing aut. Platnost dohod o shovívavosti kvůli promeškání splatnosti skončila 22. května a věřitelé nebyli ochotni splatnost dále prodloužit. Podle žádosti podané u soudu měl Hertz na konci dubna v hotovosti zhruba jednu miliardu dolarů, jeho dluh však činil více než 24 miliard dolarů.
Pokles o 90 procent
Správní rada společnosti jmenovala 16. května novým generálním ředitelem Paula Stonea. Předtím firma propustila zhruba 10 000 zaměstnanců, snížila nákupy aut o 90 procent a zastavila nedůležité výdaje. Plánovala tímto způsobem ušetřit zhruba 2,5 miliardy dolarů ročně. Varovala však také, že má značné pochybnosti o tom, zda bude schopná pokračovat v činnosti.
Německo v polovině června uzavře berlínské letiště Tegel. Loni bylo čtvrtým nejvyhledávanějším v zemi
Číst článek
Největším akcionářem Hertzu s podílem 39 procent je miliardář Carl Icahn. Kromě autopůjčoven stejného jména také vlastní půjčovny Dollar a Thrifty. Historie společnosti sahá až do roku 1918, kdy Walter Jacobs, průkopník pronájmu aut, založil firmu, která umožňovala zákazníkům dočasně řídit jeden z desítky vozů Model T automobilky Ford, píše firma na svých internetových stránkách.
Hertz a další firmy z odvětví se však potýkaly s problémy již před pandemií. Společnosti se dostaly do finančního tlaku, protože zákazníci se začali přesouvat ke službám jako Uber. V rámci boje proti Uberu přijal Hertz plán oživení, jehož cílem byla modernizace aplikace pro chytré telefony a zlepšení správy flotily vozů k pronájmu.