Banky a automobilky na krizi doplatily nejvíce
Největší dopady dluhové krize byly vidět v bankovním sektoru. Jako první se nad propastí ocitla francouzsko-belgická banka Dexia, která doplatila na svoji velkou angažovanost v řeckých dluhopisech.
Nakonec ji musely v říjnu zachraňovat Paříž a Brusel. Lucemburskou divizi banky pak na konci roku koupil fond z Kataru.
Dexia tak možná bude zachráněna. Velký podíl dluhopisů rizikových zemí sebou táhl dolů i druhou největší německou banku Commerzbank
Nad ní se stále vznáší hrozba zestátnění. Zátěžové testy ukázaly, že ústav bude potřebovat navýšit kapitál asi o 5 miliard eur.
Krize ale ovlivnila také zisky českých bank i jejich matek. Např. rakouská Erstebank, která vlastní Českou spořitelnu, letos skončí ve ztrátě a zřejmě nevyplatí dividendu.
Černé mraky se vznášely nad celou řadou velkých evropských bankovních domů, které mají miliardy eur v rizikových vládních obligacích. Jejich osud tak závisí na tom, jestli se eurozoně podaří dluhovou krizi vyřešit.
Zásah i do automobilového průmyslu
Problémy bank se v praxi mohou projevit hlavně omezením úvěrování, což by se nejvíc dotklo malých a středních firem.
Řadu odvětví ekonomiky krize zatím nedostihla. Ovlivnila ale už i pro Česko tolik důležitý automobilový průmysl. Prodeje aut v Evropě ke konci roku začaly opět klesat.
Řada spotřebitelů i firem nákup nového vozu odložila. Kvůli slábnoucí poptávce tak od podzimu některé továrny přistoupily k omezení výroby, šlo např. o Peugeot, Renault, General Motors nebo Ford.
K propuštění zaměstnanců ale automobilky zatím nepřistoupily. Naopak dál se daří německému Volkswagenu.
Krize také zatím nedopadá na výrobce luxusnějších vozů.
Škodě Auto prodeje v listopadu v Evropě klesly o 7 %, nicméně za celý rok firma vykáže podstatně lepší výsledky než loni.