Belgické město vyměnilo těžbu uhlí za vývoj energetických technologií

V Belgii se stejně jako u nás utlumuje těžba uhlí a zavírají se doly. Tamní města a regionální vlády se pro ně rozhodly najít nové využití a vsadily přitom na moderní technologie. Příkladem je Genk na východě země, který vyměnil dolování černého zlata za vývoj energetických systémů budoucnosti.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Energyville se vyvíjejí nové generace baterií, inteligentní sítě nebo fotovoltaické panely. | Foto: Filip Nerad

Na okraji Genku stojí bývalý těžební areál. Uhlí se v něm dostávalo na povrch do konce osmdesátých let a právě tehdy odsud odešli poslední horníci.

Aby se pozemek bývalého dolu nerozpadl, rozhodlo se ho město podpořit. Naproti areálu proto vyrostl supermoderní technologický komplex zvaný Energyville.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na místě dolu na uhlí se vyvíjí energetická technologie budoucnosti. Více o tématu řekne Filip Nerad.

„Pro malé město ve Flandrech, jako je Genk, je to hrozně důležitý projekt. Jsme přesvědčeni, že využívání obnovitelných energií, jejich výzkum a vývoj tady v Energyville, nám umožní obnovit rozvoj tohoto města a celého regionu," popisuje podnik genkský starosta Wim Dries.

V komplexu Energyville specialisté vyvíjejí baterie, sítě nebo fotovoltaické panely nové generace. Strategii šedesátitisícového Genku přitom obdivuje i slovenský místopředseda Evropské komise Maroš Ševčovič.

Další je ve výstavbě

„Myslím, že našli ten nejlepší způsob, jak proměnit bývalý areál dolu na centrum výzkumu, kde se testují inteligentní sítě nebo technologie pro ekonomickou efektivitu. Láká to zvláště velké energetické firmy, které si prototypy mohou na místě vyzkoušet a poté uplatnit na trhu,“ popisuje Ševčovič.

Budova bývalého genkského dolu na uhlí. | Foto: Filip Nerad

V Energyville se nachází také speciální dobíjecí stanice pro elektromobily. Ale oproti těm ostatním se zde vůz nabije podstatně rychleji.

„Normální dobíjecí stanici trvá nabít elektromobil až čtyři hodiny. Energie mu tak vydrží nejdéle sedmdesát kilometrů. Téhle to trvá hodinu a ujedete s ním sto padesát,“ popisuje technologii tamní pracovnice.

Ve vývojovém komplexu nalezlo uplatnění přes dvě stě expertů. Genk se proto rozhodl postavit druhý komplex, který bude stát vedle toho prvního a měl by být otevřen do dvou let.

Filip Nerad, Ondřej Patrovský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru