Beránek: Krize může zvednout úroveň služeb pro turisty

Světová ekonomická krize hluboce zasáhla i oblast cestovního ruchu. S problémy se potýkají nejen majitelé hotelů nebo restaurací, ale i provozovatelé cestovních kanceláří a agentur, letecké a dopravní společnosti. O dopadech krize na český cestovní ruch svědčí razantní pokles hostů v hotelech, ale také méně českých turistů v zahraničí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

hotel Clarion v pražských Vysočanech

hotel Clarion v pražských Vysočanech | Foto: Marián Vojtek

Podle analýzy společnosti Mag Consulting by měly v letošním roce poklesnout tržby hotelů v porovnání s předchozím rokem až o 14 %. Za první pololetí k nám také přijelo o 12 % méně zahraničních turistů než ve stejném období loni a o 4,5 % méně domácích turistů. Návštěvnost ubytovacích zařízení v důsledku toho poklesla celkem o 8,5 procenta. Alarmující je i nárůst nezaměstnanosti v tomto oboru, zejména v cestovních kancelářích, kde se letos očekává pokles počtu zaměstnanců o více než 10 %.

Přehrát

00:00 / 00:00

Světová ekonomická krize hluboce zasáhla oblast cestovního ruchu. Ve studiu je Jaromír Beránek, analytik společnosti Mag Consulting.

Podle Jaromíra Beránka, analytika společnosti Mag Consulting ubytovatelé už museli sáhnout k úsporným opatřením - propouštění zaměstnanců i k dalšímu snižování nákladů. "To se projevilo i poklesem kvality poskytovaných služeb - úrovně snídaní či pokojových či hotelových služeb. To je ale největší nebezpečí do budoucna," domnívá se Beránek.

Jak nalákat turisty? Na internetu

Beránek odhaduje, že obsazenost pokojů letos poklesne v Praze pod hranici 50 % a v ostatních krajích dokonce pod hranici 40 %.

"Pokud by k poklesu mělo dojít i příští rok, mnoho hoteliérů se bude muset zamyslet nad svou další existencí. Bojovat proti tomu lze snižováním nákladů a efektivnější propagací. Každý manažer musí využívat nejmodernější techniku - elektronické objednávky, internet. Musí si udělat také vnitřní i vnější ekonomickou analýzu," vysvětluje Beránek s tím, že krize může ale mít i očišťující efekt.

"Může v důsledku pozvednout úroveň poskytovaných služeb. Předpokládá se, že z trhu odejdou 2-3 procenta ubytovacích zařízení. Největší bublina se vytvořila v Praze, kde během letošní letní sezóny bylo k dispozici 120 tisíc lůžek pro turisty," uvedl Beránek.

Mladí lidé cestovní kanceláře nepotřebují

Pokles tržeb pociťují také cestovní kanceláře. Prodej zájezdů poklesne letos o 15-20 %. Přitom za 1. pololetí výdaje Čechů za dovolenou poklesly jen o 0,5 %, když cena zájezdů se prakticky nezměnila.

"To svědčí o tom, že zejména mladí lidé si dnes zajišťují dovolenou prostřednictvím internetu, cestují individuálně, hlavně využívají nízkonákladových leteckých společností," vysvětlil Beránek a dodal, že tento trend bude pokračovat i nadále.

Je třeba zlepšit propagaci České republiky v zahraničí

Podíl cestovního ruchu na hrubém domácím produktu u nás poklesl podle propočtů společnosti Mag Consulting v roce 2008 na 2,8 %. Tento podíl je v porovnání s ostatními zeměmi relativně nízký. Podle Beránka je třeba hlavně zlepšit propagaci České republiky a zaměřit ji cíleně hlavně tam, kde by mohla přilákat zahraniční turisty.

"Propagace odpovídá současným finančním možnostem našeho státu, ale je třeba ji zanalyzovat a zefektivňovat, hlavně prostřednictvím elektronických médií," uzavřel Beránek.

Roman Chlupatý, Alena Adámková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme