Beránek: Krize může zvednout úroveň služeb pro turisty
Světová ekonomická krize hluboce zasáhla i oblast cestovního ruchu. S problémy se potýkají nejen majitelé hotelů nebo restaurací, ale i provozovatelé cestovních kanceláří a agentur, letecké a dopravní společnosti. O dopadech krize na český cestovní ruch svědčí razantní pokles hostů v hotelech, ale také méně českých turistů v zahraničí.
Podle analýzy společnosti Mag Consulting by měly v letošním roce poklesnout tržby hotelů v porovnání s předchozím rokem až o 14 %. Za první pololetí k nám také přijelo o 12 % méně zahraničních turistů než ve stejném období loni a o 4,5 % méně domácích turistů. Návštěvnost ubytovacích zařízení v důsledku toho poklesla celkem o 8,5 procenta. Alarmující je i nárůst nezaměstnanosti v tomto oboru, zejména v cestovních kancelářích, kde se letos očekává pokles počtu zaměstnanců o více než 10 %.
Světová ekonomická krize hluboce zasáhla oblast cestovního ruchu. Ve studiu je Jaromír Beránek, analytik společnosti Mag Consulting.
Podle Jaromíra Beránka, analytika společnosti Mag Consulting ubytovatelé už museli sáhnout k úsporným opatřením - propouštění zaměstnanců i k dalšímu snižování nákladů. "To se projevilo i poklesem kvality poskytovaných služeb - úrovně snídaní či pokojových či hotelových služeb. To je ale největší nebezpečí do budoucna," domnívá se Beránek.
Jak nalákat turisty? Na internetu
Beránek odhaduje, že obsazenost pokojů letos poklesne v Praze pod hranici 50 % a v ostatních krajích dokonce pod hranici 40 %.
"Pokud by k poklesu mělo dojít i příští rok, mnoho hoteliérů se bude muset zamyslet nad svou další existencí. Bojovat proti tomu lze snižováním nákladů a efektivnější propagací. Každý manažer musí využívat nejmodernější techniku - elektronické objednávky, internet. Musí si udělat také vnitřní i vnější ekonomickou analýzu," vysvětluje Beránek s tím, že krize může ale mít i očišťující efekt.
"Může v důsledku pozvednout úroveň poskytovaných služeb. Předpokládá se, že z trhu odejdou 2-3 procenta ubytovacích zařízení. Největší bublina se vytvořila v Praze, kde během letošní letní sezóny bylo k dispozici 120 tisíc lůžek pro turisty," uvedl Beránek.
Mladí lidé cestovní kanceláře nepotřebují
Pokles tržeb pociťují také cestovní kanceláře. Prodej zájezdů poklesne letos o 15-20 %. Přitom za 1. pololetí výdaje Čechů za dovolenou poklesly jen o 0,5 %, když cena zájezdů se prakticky nezměnila.
"To svědčí o tom, že zejména mladí lidé si dnes zajišťují dovolenou prostřednictvím internetu, cestují individuálně, hlavně využívají nízkonákladových leteckých společností," vysvětlil Beránek a dodal, že tento trend bude pokračovat i nadále.
Je třeba zlepšit propagaci České republiky v zahraničí
Podíl cestovního ruchu na hrubém domácím produktu u nás poklesl podle propočtů společnosti Mag Consulting v roce 2008 na 2,8 %. Tento podíl je v porovnání s ostatními zeměmi relativně nízký. Podle Beránka je třeba hlavně zlepšit propagaci České republiky a zaměřit ji cíleně hlavně tam, kde by mohla přilákat zahraniční turisty.
"Propagace odpovídá současným finančním možnostem našeho státu, ale je třeba ji zanalyzovat a zefektivňovat, hlavně prostřednictvím elektronických médií," uzavřel Beránek.