Bitva o ceny mezi výrobci potravin a obchodními řetězci vrcholí

Napjaté vztahy mezi výrobci potravin a obchodními řetězci vrcholí. Potravinářským firmám se nelíbí podmínky, za jakých by měly své zboží v řetězcích prodávat, a proto tam přestávají dodávat. Od nového roku si tak už nekoupíme například v Kauflandu výrobky firmy Danone a v Tescu nenarazíme na limonády společnosti Pepsi.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Obchodní středisko | Foto: Jan Rosenauer

Válka mezi výrobci a obchodníky nabírá na obrátkách a zatím se nezdá, že by alespoň jedna ze stran nabízela ruku ke smíru.

„Jestliže jim z roku na rok obchodník sdělí, že chce snížit cenu o pět procent, protože o 5 procent stouplo DPH, přičemž náklady na všechno ostatní stouply ve stejné době o 10 procent, tak už je rozdíl 15 procent na ceně. A k tomu sdělí, že mu za poslední tři roky moc nevyšel zisk, který si v Čechách plánoval, tak že by ho chtěl zpětně doplatit, tak to se nedá,“ řekl Miroslav Koberna z Potravinářské komory.

Přehrát

00:00 / 00:00

O napjatých vztazích mezi výrobci potravin a obchodními řetězci informovala reportérka Radiožurnálu Květa Moravcová

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka vidí příčiny napětí v dlouhodobé ekonomické krizi.

„Berme si to, že je krize, která trvá už druhý nebo třetí rok a že se tím pádem snižuje poptávka. A zároveň zvyšují ceny a to nejen u DPH, ale ceny na trzích. To všechno vede ke zvýšení napětí na českém trhu, což se samozřejmě přenáší do vztahu obchodníka a výrobce,“ vysvětlil.

Obě strany navíc lobují za změny zákonů o hospodářské soutěži a o cenách, které mají nahradit kontroverzní normu o významné tržní síle.

Kdo na vztazích mezi dodavateli a obchodníky tratí, je zákazník. Ten totiž zboží firem, které odmítly do řetězců dodávat, nahrazuje výrobky levnějšími a mnohdy méně kvalitními.

„Je mi to jedno, hlavně prostě něco k jídlu. Člověk se přizpůsobí, když tam něco není, tak si najde něco jiného; Já jsem slyšela jen o ‘kolách‘ a to nekupujeme a ostatní jsme si nevšimla. Nebo to koupíme jinde, já nevím,“ říkají zákaznice.

Právě na zákazníkovi obchod stojí a padá. Zemědělský analytik Petr Havel vysvětlil, jaké zboží budou obchodní řetězce prodávat, když se zákazník neumí ozvat.

„Pokud spotřebitel půjde jen po ceně, bude se obchodník snažit prodávat také jen z hlediska té ceny a pak bude muset nějakým způsobem k té nižší ceně tlačit své dodavatele.“

Přestože obchodníci i dodavatelé přiznávají, že je nejvyšší čas sednout si ke stolu a spory ukončit, žádnou takovou schůzku v nejbližší době neplánují.

Květa Moravcová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme