Bitva o ceny mezi výrobci potravin a obchodními řetězci vrcholí

Napjaté vztahy mezi výrobci potravin a obchodními řetězci vrcholí. Potravinářským firmám se nelíbí podmínky, za jakých by měly své zboží v řetězcích prodávat, a proto tam přestávají dodávat. Od nového roku si tak už nekoupíme například v Kauflandu výrobky firmy Danone a v Tescu nenarazíme na limonády společnosti Pepsi.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Obchodní středisko

Obchodní středisko | Foto: Jan Rosenauer

Válka mezi výrobci a obchodníky nabírá na obrátkách a zatím se nezdá, že by alespoň jedna ze stran nabízela ruku ke smíru.

„Jestliže jim z roku na rok obchodník sdělí, že chce snížit cenu o pět procent, protože o 5 procent stouplo DPH, přičemž náklady na všechno ostatní stouply ve stejné době o 10 procent, tak už je rozdíl 15 procent na ceně. A k tomu sdělí, že mu za poslední tři roky moc nevyšel zisk, který si v Čechách plánoval, tak že by ho chtěl zpětně doplatit, tak to se nedá,“ řekl Miroslav Koberna z Potravinářské komory.

Přehrát

00:00 / 00:00

O napjatých vztazích mezi výrobci potravin a obchodními řetězci informovala reportérka Radiožurnálu Květa Moravcová

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka vidí příčiny napětí v dlouhodobé ekonomické krizi.

„Berme si to, že je krize, která trvá už druhý nebo třetí rok a že se tím pádem snižuje poptávka. A zároveň zvyšují ceny a to nejen u DPH, ale ceny na trzích. To všechno vede ke zvýšení napětí na českém trhu, což se samozřejmě přenáší do vztahu obchodníka a výrobce,“ vysvětlil.

Obě strany navíc lobují za změny zákonů o hospodářské soutěži a o cenách, které mají nahradit kontroverzní normu o významné tržní síle.

Kdo na vztazích mezi dodavateli a obchodníky tratí, je zákazník. Ten totiž zboží firem, které odmítly do řetězců dodávat, nahrazuje výrobky levnějšími a mnohdy méně kvalitními.

„Je mi to jedno, hlavně prostě něco k jídlu. Člověk se přizpůsobí, když tam něco není, tak si najde něco jiného; Já jsem slyšela jen o ‘kolách‘ a to nekupujeme a ostatní jsme si nevšimla. Nebo to koupíme jinde, já nevím,“ říkají zákaznice.

Právě na zákazníkovi obchod stojí a padá. Zemědělský analytik Petr Havel vysvětlil, jaké zboží budou obchodní řetězce prodávat, když se zákazník neumí ozvat.

„Pokud spotřebitel půjde jen po ceně, bude se obchodník snažit prodávat také jen z hlediska té ceny a pak bude muset nějakým způsobem k té nižší ceně tlačit své dodavatele.“

Přestože obchodníci i dodavatelé přiznávají, že je nejvyšší čas sednout si ke stolu a spory ukončit, žádnou takovou schůzku v nejbližší době neplánují.

Květa Moravcová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme