Boeing získal rekordní zakázku od Norů, zkrátka nepřijde ani Airbus

Dva giganti Boeing a Airbus se podělí o obří kontrakt z Norska. Tamní nízkonákladový přepravce podepsal s výrobci letadel zakázky na koupi celkem 222 letadel za více než 400 miliard korun. Pro Boeing, který dodá celkem 122 strojů, se jedná o zatím největší objednávku od evropských aerolinek.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Airbus A380 v barvách společnosti Qantas | Foto: Qantas Airways Ltd.

Boeing dnes zároveň zveřejnil hospodářské výsledky za 4. čtvrtletí loňského roku. Americkému výrobci stoupl zisk o 17 procent na 1,4 miliardy dolarů a to i díky vysokým dodávkám komerčních letadel. Airbus zase loni přijal nejvíce objednávek v historii letectví.

Soupeření Boeingu s jeho evropským konkurentem Airbusem je podle leteckého publicisty Martina Velka ovlivněno momentálními potřebami leteckých společností.

„Boeing takovým zvláštním způsobem prošvihl to, co Airbus naopak využil, to znamená výraznou modernizaci změnou motorů u takového toho nosného typu – Boeing má 737, Airbus má A320. Boeing tu modernizaci opravdu nepochopitelně téměř jaksi zanedbal a Airbus v tom mezičase, protože 10 až 15 procent úspory paliva je výrazná věc, skutečně získal obrovský náskok v tomto sektoru,“ vysvětluje Velek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Letecký publicista Martin Velek rozebírá soupeření Boeingu a Airbusu

Airbus proto podle něj v současnosti sklízí výhody toho, že se odvážil pustit do vývoje letadla opatřeného novými motory.

Evropský výrobce ovšem ztrácí na poli letadel na dlouhé tratě. Je to ale spíše otázkou poptávky, protože Airbus A330 i Airbus A340 jsou podle Velka kvalitními letadly ve třídě dlouhého doletu.

„Boeing modernizoval svůj typ 777, který je velmi úspěšný v této kategorii, a modernizoval i Jumbo, 747. Airbus čelí teda 380, tím dneska největším dopravním letadlem, to je také stroj pro dálkové tratě, takže se nedá říct, že by v tom či onom oboru jedna firma nějak zaostávala,“ připomíná.

Rozhodující jsou podle něj preference a potřeby dopravců, které tedy v dané kategorii v současnosti pokrývá lépe Boeing.

Oběma výrobcům už ovšem rostou konkurenti na dolním konci spektra, tedy v oblasti menších typů letadel s menší kapacitou, upozorňuje Velek.

Jedná se například o letadla brazilské společnosti Embraer nebo ruského Irkutu, čínský regionální tryskáč Comac ARJ21 či ruský Suchoj Superjet.

Lubica Bergmanová, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme