Boj proti bankovním poplatkům nabírá na síle, iniciativy se spojují

Už desítky tisíc nespokojených klientů spojily své síly v boji s bankami o zbytečné poplatky. Pomáhá jim v tom hned několik iniciativ a webových serverů. Banky se zatím brání tím, že postupují v souladu se zákonem a že s poplatky lidé souhlasí při podpisu smlouvy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Komerční banka (ilustrační foto)

Komerční banka (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Některé ale i tak začaly vycházet klientům vstříc.

Vše odstartovalo loňské rozhodnutí soudu v sousedním Německu, podle kterého poplatky za vedení hypotéky nebo úvěru odporují evropskému právu.

Toho se u nás chytil právník Petr Němec a jako první Čech pak získal od banky peníze za vedení úvěru. Dnes radí jiným na serveru jdeto.de.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s právníkem Petrem Němcem

„Jakmile se mi podařilo získat zpět peníze z Komerční banky, začalo se na mne obracet spoustu lidí. Proto jsem založil stránky jdeto.de, kde jsem radil jak postupovat. Skutečně to byly tisícovky lidí,“ popisuje Němec.

„Poté, jsme začali organizovat hromadný postup společně se serverem bankovnipoplatky.com, ke kterému se připojilo už dva a půl tisíce klientů,“ vysvětluje.

Do věci se postupně vložily i další iniciativy, například poplatkyzpet.cz. Všechny nyní svůj postup koordinují.

„Na tiskové konferenci jsme oznámili, že se spojujeme s organizací poplatkyzpet.cz. Společně zastupujeme čtyřicet tisíc klientů. Což je téměř půl miliardy korun,“ vypočítává právník.

Poplatky starým klientům zůstávají

Němec připustil, že by časem mohly kromě boje pro zrušení poplatků za vedení hypotéky a úvěru přibýt i další.

„Naše iniciativa se týká poplatků za správu úvěrů, úvěrového účtu nebo hypotéky. Poplatky se jmenují různě, ale důvod je stejný. Obrací se i lidé s nějakými dalšími podněty,“ vysvětluje Němec.

Některé banky už skutečně přestaly ten poplatek účtovat. „Týká se to ale jenom nových klientů. Netýká se to těch, kteří uzavřeli smlouvu dříve před změnou sazebníku. I za tyto klienty bojujeme. Aby jim peníze vrátili zpátky a aby banka zastavila to účtování úplně,“ nebere si právník servítky.

Banka "Chceme peníze"

Nabízí se ale otázka, zda banky, které sice poplatek zruší, ho neskryjí jinam. Třeba do vyšší úrokové sazby.

„Banky v ČR mají obrovské zisky. Je dobře, že se jim daří. Nikdo by nechtěl banku, které je nad nějakou propastí. Ale když přijdou o tento poplatek, tak se jim jen trochu sníží ten vysoký zisk,“ uvažuje dále Němec.

„A pokud ty banky ten poplatek přenesou do nějakého úroku, je to jasný signál: ‚Podívejte se, my jsme banka, které chce jen jedno. Jde nám jen o ty peníze.‘,“ uzavírá právník Petr Němec.

Lidé, kteří se k tomuto "protibankovnímu" hnutí chtějí připojit, se musí daně iniciativě přihlásit a poskytnout plnou moc. Zároveň musí zaplatit soudní poplatek podle výše poplatku, který chtějí vrátit.

U částky 10 000 je to 400 korun. Když servery u soudu prohrají, klient o tuto částku přijde. To si ale servery nepřipouštějí.

Jedná se ale pouze o poplatky za vedení úvěrového účtu. Podle časopisu DTest banky jeho vybíráním porušují zákon, protože úvěrový účet nelze použít k ničemu jinému, než je splácení úvěru. Slouží tak vlastně jen bance, a nikoliv klientovi.

Banky shodně tvrdí, že poplatky nejsou v rozporu s platnými zákony a klienty s nimi vždy dopředu seznámí v úvěrové smlouvě.

„Ty největší banky poplatkovou politiku měnit nechtějí. Je ale pravda, že už se v některých případech situace mění,“ potvrzuje Daniel Palko ze serveru poplatkyzpet.cz.

Jaroslav Skalický, Jana Vondráčková, Tomáš S. Šťástka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme