Británie bude přeměřovat emise u aut. A nejen u těch od Volkswagenu

Britská vláda chce využít skandálu kolem automobilky Volkswagen a zjistit, jestli s emisemi nepodvádějí také další značky. Ministerstvo dopravy nařídilo porovnat nové laboratorní testy uvolňovaných zplodin s hodnotami naměřenými v silničním provozu. Špatnou zprávou pro německou automobilku jsou pak žaloby, které chystají jak majitelé, tak prodejci VW. Ve Spojeném království má naftové motory asi polovina prodaných aut.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Emise (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

Srovnávací testy, které by posoudily emise u aut v běžném provozu a jejich laboratorních hodnoty, nařídil britský ministr dopravy Patrick McLoughlin.

Testy se nebudou týkat jen vozů z koncernu Volkswagen, ale mají ukázat případné nekalé praktiky i u dalších výrobců.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tom, jak skandál Volkswagenu hýbe Velkou Británií, mluvil londýnský zpravodaj ČRo Jiří Hošek

Vláda Davida Camerona také vyzvala Evropskou komisi, aby zahájila celoevropské vyšetřování praktik kolem podvodného softwaru zabudovaného do aut VW. Skupina poslanců chce také britské parlamentní vyšetřování, které by se soustředilo jenom na Volkswagen.

Už několik velkých právních firem potvrdilo, že je kontaktovali majitelé volkswagenů, kteří zaplatili "prémiovou" cenu za údajně ekologičtější dieselová auta Volkswagenu a teď se cítí být podvedeni.

Podle zástupkyně právní kanceláře Leigh Day došlo nejen k porušení kupní smlouvy se zákazníkem, ale také k porušení emisních pravidel Evropské unie.

Britští právníci se domnívají, že by spotřebitelé mohli mít nárok na úhradu dodatečných nákladů na palivo, stejně jako na náhradu za sníženou cenu vozidla značky Volkswagen na trhu. Volkswagen by prý měl určitě zaplatit i rozdíl v ceně za onu slíbenou ekologičnost, která zůstala jen na papíře.

Dojde k obří kolektivní žalobě?

Podle britských médií se formují kolektivní žaloby, a to nejen koncových spotřebitelů, ale také třeba dealerů vozů německého koncernu, kteří se rovněž cítí být poškozeni.

Jacqueline Youngová ze společnosti Slater and Gordon vidí potenciál pro jednu z největších kolektivních žalob v britské právní historii.

V Británii je také znát důraz na ekologickou dimenzi skandálu, to znamená nejen na klamání spotřebitelů, ale také na stovky tisíc tun zplodin, které se mimo oficiální statistiky uvolnily do ovzduší. Různé nevládní organizace, jako třeba Client Earth, se dokonce obávají, že kvalita ovzduší v Británii může být ve skutečnosti horší, než si myslíme.

Žaloby v Česku můžou být úspěšné

Možné žaloby na automobilku Volkswagen by mohly padnout i v Česku.

„Zda došlo opravdu k poklesu cen vozidel Volkswagen v souvislosti s instalací softwaru, který zajišťuje udávání nižších hodnot emisí než hodnot skutečných, to teprve ukáže čas. Myslím si ale, že lze uvažovat o nároku na náhradu způsobené škody, a to po výrobci čili po Volkswagenu, a po prodejci těchto vozidel,“ říká Josef Biňovec, advokát se specializací na dopravní právo.

„Nemyslím si, že by výrobce uznal dobrovolně své pochybení a mimosoudně poskytoval poškozeným nějaké kompenzace. Potom by bylo nutné o svůj nárok podat žalobu u soudu. Soud by zkoumal, zda výrobce porušil právní předpisy a zda z příčinných souvislostí tímto porušením právních předpisů vznikla žalobci škoda nebo újma,“ pokračuje Biňovec.

K posouzení, zda žalobci vznikla škoda nebo újma, by podle něj soud nejspíš ustanovil znalce z oboru ekonomika, specializace ceny a odhady motorových vozidel. Jelikož užitná hodnota vozidel nepoklesla, znalec by asi zkoumal, zda poklesl koeficient prodejnosti takového vozu.

„Pokud by znalec v závěrech posudku uvedl, že cena vozidla v souvislosti s uváděným pochybením výrobce poklesla, mohl by soud žalobci přiznat náhradu takové újmy,“ dodává advokát.

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme