Britská ekonomika by na narození prince George mohla vydělat až 243 milionů liber

Asi 243 milionů liber, v přepočtu zhruba 7,3 miliardy korun, by britská ekonomika mohla vydělat na narození potomka vévody a vévodkyně z Cambridge. Tak zní odhad některých ekonomů týkající se malého prince George. Tomu je dnes přesně týden, ale enormní zájem o jeho osobu nejen ve Velké Británii výrazně polevil. Podobné je to se zájmem komerčním.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pyšní rodiče vévodkyně Kate a princ William se svým synem

Pyšní rodiče vévodkyně Kate a princ William se svým synem | Zdroj: Reuters

Co se týká třeba suvenýrů, které mají souvislost s možným budoucím britským králem, týden po narození prince George pokulhává jak poptávka, tak nabídka.

Například v jednom z obchodů na Piccadilly Circus je jedinou připomínkou narození prince George hrneček za 9 liber a 99 pencí, v přepočtu 300 korun. Na něm je fotka rodičů, tedy Kate a Williama plus doprovodný text. Nicméně v obchodě byla k vidění cedule, že další suvenýry budou následovat.

Přehrát

00:00 / 00:00

O možných dopadech narození prince George na britskou ekonomiku mluvil ve vysílání zpravodaj Českého rozhlasu Jiří Hošek

Experti od narození nového člena královské rodiny slibovali pozitivní dopad na britskou ekonomiku. Centre for Retail Research vydalo velmi přesný odhad, že by narození prince George mělo jen od 1. července do 31. srpna oněch více než 7 miliard korun. Celých 87 milionů liber má vynést prodej věcí, které souvisejí s oslavami narození budoucího krále.

Podle jednoho z analytiků se nejspíš otevřelo na 3 miliony lahví šampaňského a dalších druhů sektu. Na 80 milionů liber má vynést prodej suvenýrů a 76 milionů knihy, CD a DVD.

I ekonomové, kteří tahle čísla zpochybňují, ale tvrdí, že ten dopad bude pozitivní. Přitom v případě královské svatby v dubnu 2011 nebo loňských oslav diamantového jubilea to celkově pro britskou ekonomiku znamenalo mínus, protože dodatečné dny pracovního volna a propad výroby nedokázal růst prodeje vykompenzovat.

Módní trend i baby boom

Těhotenství a narození následníka trůnu je velká událost, která se navíc může projevit i v různých módních trendech. Nikdo nepochybuje o tom, že vznikne efekt, který deník Daily Telegraph nazval ‚Copy Kate‘.

Suvenýry s motivem prince Williama a jeho manželky, vévodkyně Catherine | Foto: Jiří Hošek

Prvním prokázaným účinkem je růst prodeje těhotenských testů v Británii o 60 procent od okamžiku, kdy vévodkyně z Cambridge v prosinci oznámila, že je v jiném stavu. Dá se očekávat, že se dostaví i jakýsi baby boom – už vloni se ve Spojeném království narodilo 724 tisíc dětí, což je nejvíc za posledních více než 40 let.

Že by ale stoupla obliba jména George, se moc nepředpokládá, protože jde přece jen o jméno spíš už pro staromilce, které v angličtině zní trochu upjatě.

Jiří Hošek, Tereza Jelínková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme