Černé moře nahradila cesta přes Rumunsko. Ukrajina zatím do přístavu Constanca vyvezla 80 tisíc tun obilí

Ukrajina poslala 80 tisíc tun obilí do rumunského přístavu Constanta. Manažer přístavu v úterý řekl, že další dodávky jsou na cestě. Ukrajinské přístavy jsou od začátku ruské invaze zablokované, a tak země, která je velkým zemědělským výrobcem, musí vozit zboží po železnici přes západní hranici nebo přes malé říční přístavy na Dunaji do Rumunska. Informovala o tom agentura Reuters.

Tento článek je více než rok starý.

Bukurešť Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přístav v ukrajinském Mikolajivu

„Doposud dorazilo 80 tisíc tun obilí, které jsou uložené v silech, část z nich byla naložena na loď,“ řekl manažer přístavu Constanta (Ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

Rumunsko, které je členem Evropské unie, sdílí hranici Černého moře – důležitou obchodní tepnu pro dopravu obilí a oleje – s Bulharskem, Tureckem, Gruzií a Ukrajinou. „Doposud dorazilo 80 tisíc tun obilí, které jsou uložené v silech, část z nich byla naložena na loď,“ řekl manažer přístavu Constanta pro Reuters. „Dalších 80 tisíc tun je na cestě,“ dodal.

Egypt zafixoval ceny chleba. Válka na Ukrajině zdražuje potraviny i v Súdánu, kde hrozí hlad

Číst článek

Obilí dorazilo buď po železnici, nebo na nákladních lodích po řece Dunaj, vysvětlil Goidea a dodal, že Constanta může vyvážet ještě více obilí. Přístav, který má skladovací kapacitu asi dva miliony tun, zprostředkoval loni vývoz zhruba 24 milionů tun obilí.

Obnovení železnice

Dříve v dubnu rumunský ministr dopravy Sorin Grindeanu řekl, že vláda plánuje znovuotevření železnice ze sovětské éry u přístavu Galati na řece Dunaj, což by s přepravou pomohlo. Není jisté, kdy bude železnice otevřena. Problémem je mimo jiné odlišný rozchod kolejí. 

V pondělí organizace APK-Inform uvedla, že ukrajinská pohraniční stráž minulý týden zavřela několik přepravních tras v ústí Dunaje kvůli minám v Černém moři. Ale ukrajinský ministr zahraničí Dmytro Kuleba ve svém proslovu minulý týden v Bukurešti naopak řekl, že se naskýtá šance posílit dunajskou infrastrukturu a obchodní cesty.

„Je to velká příležitost pro řeku Dunaj být více ekonomicky výhodnější, důležitější a lépe propojovat země černomořského regionu se západními zeměmi v rámci obchodu,“ uvedl Kuleba.  

Alžběta Indrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme