Bývalé vedení ČD Cargo firmu připravilo o stovky milionů
Bývalé vedení nákladního dopravce ČD Cargo připravilo firmu svým hospodařením o stovky milionů korun. Ukázal to audit, který si nechalo vypracovat ministerstvo dopravy.
Kontrola potvrdila, že bývalé vedení Josefa Bazaly ČD Cargo ekonomicky poškozovalo. Podnik například jezdil se zápornou marží, která od loňského září dosáhla výše dvou miliard korun.
O dalších 320 milionů korun firmu připravil nevýhodný pronájem uhelných vagonů. Oznámil to dnes nový šéf společnosti ČD Cargo Jiří Vodička. Ztráty zjištěné auditem na Rádiu Česko upřesnil mluvčí ČD Cargo Roman Jandík.
„Já bych to rozdělil na dvě části: Explicitně vyjádřená částka, která je v tom auditu zmíněna, je 326 milionů korun. Ta plyne přímo z té transakce s 500 vozy, které ČD Cargo nejdříve prodalo a pak si je zpětně najalo za poměrně nevýhodných podmínek.“
„Ohledně těch dvou miliard, tam je to složitější v tom, že ta finanční krize na jedné straně opravňuje poskytovat řekněme slevy, ale ta obchodní politika musí být dlouhodobě směřovaná tak, že samozřejmě pokrývá jak variabilní, tak fixní náklady a tvoří nějaký zisk společnosti,“ uvedl Jandík.
„Nevím, jak byl ten výpočet zkonstruován. Je samozřejmě nepravdivý. Tehdy se těch zhruba 500 vagónů prodalo. Firma Čechofracht, která je koupila, je samozřejmě musela opravit a investovat do nich značné prostředky. ČD Cargo si je poté najalo postupně zpět. Ve smlouvě je zmíněn bonus, který je obvyklý v případě, kdy se najímají vozy, které Cargo nevlastní a to je zhruba 15 procent dovozného,“ odmítá bývalý šéf ČD Cargo Josef Bazala veškerá obvinění.
Nekoncepční slevy
Mezi mediálně nejznámější pochybení patří právě vysoké slevy zákazníkům, které vedly často k tomu, že firma zboží přepravovala pod vlastními náklady. Josef Bazala tento krok hájil tím, že mu šlo v době krize v první řadě o udržení zákazníků a pokrytí variabilních nákladů. Mluvčí Jandík ale namítá:
„Když tvoříte nějaké slevy pro své zákazníky, tak ty slevy musí motivovat k tomu, aby řekněme jezdili a tvořili pro vás zisk. To tady nebylo, nebyl tady žádný koncept těch slev, který by byl přesně stanoven pro všechny zákazníky, a bylo to spíše na dohodě.“
ČD Cargo loni hospodařilo se ztrátou před zdaněním 378 milionů korun.
„V současné době probíhá nějaká celková stabilizace toho podniku. Nové vedení se snaží promptně vyřešit všechny věci, které se dají, které nejsou smluvně ošetřeny. Samozřejmě jsou tu i další náklady, které nelze seškrtat tak rychle, jak bychom chtěli, protože jsou smluvně dány na dobu delší,“ uvedl mluvčí Jandík.
Bývalého šéfa Josefa Bazalu mateřské České dráhy odvolaly v červnu. Ministr dopravy Vít Bárta na základě tohoto mimořádného auditu podal na Bazalu trestní oznámení.