ČD Cargo je v miliardových ztrátách. Podnik opustí tisíce zaměstnanců

ČD Cargo, jeden z pěti největších železničních dopravců v zemích EU, finišuje ozdravný plán, jak se v příštím roce dostat ze ztráty. Dnes se svou troškou do mlýna přišla i opoziční ČSSD. Podle jejího stínového ministra dopravy Milana Chovance skončí letos ČD Cargo ve ztrátě skoro 2 miliardy korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lokomotiva ČD Cargo

Lokomotiva ČD Cargo | Foto: Jiří Suchomel

Chovanec zároveň varoval, že společnost by mohlo v roce 2013 opustit až 2000 z 9,5 tisíc současných zaměstnanců. ČD Cargo zatím nechce situaci komentovat, potvrdilo ale, že letos firmu zřejmě opustí 450 lidí.

Podle Chovance může za ztrátu to, že lukrativní zakázky bere ČD Cargu konkurence.

„Hlavním problémem je, že ztráta se objevuje především v jednotlivých vozových zásilkách. Jak ztrácí ČD Cargo hromadné zásilky, není schopno tuto ztrátu vyrovnávat,“ Jaroslav Pejša, předseda Odborového sdružení železničářů.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech ČD Cargo mluvil ve Stalo se dnes na Radiožurnálu Jaroslav Pejša, předseda Odborového sdružení železničářů

ČD Cargo říká, že plán pro příští rok s výhledem do roku 2017 připravuje spolu s ministerstvem i sociálními partnery.

„Zítra bude zasedat dozorčí rada firmy, kde by měl být takový plán předložen. Poté bude teprve projednáván se sociálními partnery. Zatím je projednána pouze ta varianta, že do konce letošního roku firmu opustí 450 lidí. V tuto chvíli minimálně 250 lidí dobrovolně po dohodě odešlo. Oněch 450 lidí je celkové číslo za letošní rok,“ vysvětluje Pejša.

Podle něj existuje několik variant řešení, jak bude propouštění probíhat v příštím roce. Jednou z nich je i ono propuštění dvou tisíc lidí.

„Nejedná se o záležitost posledních měsíců. Je to dlouhodobý trend, který se jen v posledních měsících stal zcela zřetelným. Ztráta v jednotlivých vozových zásilkách byla celá léta. Ale Cargo to stačilo vyrovnávat hromadnými přepravami. Jak tyto hromadné přepravy začaly klesat, tak se podnik začal propadat do obrovské ztráty. Problém se měl řešit před rokem, před dvěma,ů upozorňuje Jaroslav Pejša.

„Jedním z možných řešení, které je ale naprosto nevýhodné pro stát i dopravní politiku, je opustit jednotlivé vozové zásilky. To by znamenalo ještě více propuštěných než jen 2000. Znamenalo by to také, že se přeprava z vagónů přelije do kamionů a místo jednoho vagónu přibude jeden kamion na silnici. A to si myslím, že je naprosto nepřijatelné pro stav silnic i pro životní prostředí,“ uvádí Pejša a dodává:

„Zabránit by tomu mohla změna poplatků za dopravní cestu u jednotlivých vozových zásilek. Ale to se podle vyhlášky nedá realizovat dříve než v rozsahu tak za 12 měsíců. Do té doby by už bylo Cargo v neřešitelné situaci. Bohužel se ztratilo hodně času a nyní by se musela dělat velmi rychlá a krátkodobá řešení. A velikým problémem je, že prakticky nemáme ministra dopravy, který by o tom měl rozhodnout.“

Martin Křížek, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme