Čechům se vrací elán k podnikání, loni vzniklo nejvíce firem za osm let

V Česku loni přibylo skoro 27 tisíc nových firem, nejvíce od předkrizového roku 2007. Zájem podnikatelů souvisí hlavně s dobrou kondicí české ekonomiky. Lidé se navíc nebojí do začátku investovat i miliony korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

kadeřnice, kadeřnictví

kadeřnice, kadeřnictví | Foto: Fotobanka Freeimages

Většina nově vzniklých firem se zaměřuje na zpracovatelský průmysl, obchod a trh s nemovitostmi. Tradičně nejvíc lidé zakládají společnosti s ručením omezeným.

„To, že se společnost s ručením omezeným stala velmi využívaným institutem k podnikání, je také z toho důvodu, že se založení firmy se stalo jednodušší - minimální základní kapitál je 1 koruna,“ vysvětluje analytik společnosti Bisnode Michal Řičař.

„To všechno hraje do karet s. r. o. a roztáčí se kola ekonomiky, roste spotřeba, investice, je zvýšená poptávka i nabídka,“ dodává.

Nejvíce firem vzniká v okolí metropolí, jako je Praha, Brno a Ostrava, kde je také největší prostor pro nové podnikatelské příležitosti.

Loni také tisíce firem skončily

Na druhé straně ale loňský rok nebyl z pohledu statistik úspěšný pro všechny firmy. S přibývajícím počtem společností se totiž zvyšuje konkurenční tlak a na trhu se udrží jen ti nejsilnější hráči. Loni tak zaniklo nejvíc společností za poslední čtyři roky, a to více než šest tisíc.

Po celém Česku teď působí přes 430 tisíc firem. Byznysu vévodí hlavně muži. Vlastní už dvě třetiny ze všech společností. Ženy šéfují jen ve 14 procentech společností. Přesto ale podnikatelek v Česku přibývá.

Svoji firmu si založila i Monika Hertlová. Ještě nedávno pracovala jako bankovní úřednice, během mateřské dovolené se ale rozhodla otevřít dětské kadeřnictví. Začátky ale nebyly jednoduché, jak sama popsala.

„Nebylo to tak, že od myšlenky bychom za dva měsíce otvírali salon. Ale dívala jsem se na různé startupy a ten nápad vznikl v Americe, kde dětské salony už tenkrát byly. Tím, že já jsem musela procházet kurzy, hledali jsme kosmetiku, tak to trvalo poměrně dlouho.“

Monika Hertlová také poznamenala, že jen počáteční investice se vyšplhala do stovek tisíc korun.

Vývoj počtu samostatně výdělečně činných osob v Česku (2004 - 2015) | Foto: ČTK

mkp, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme