Ceny automobilů v Česku jsou na historickém minimu
Ceny vozů na českém trhu klesly na historicky nejnižší úroveň, jsou o statisíce korun nižší než třeba v Německu nebo ve Francii. Čím dál víc si auta v Česku pořizují i zahraniční zákazníci - soukromníci i firmy. Loni tu noví majitelé zaregistrovali a vzápětí vyvezli na deset tisíc aut. Upozorňují na to Hospodářské noviny.
„Dneska dochází k pohybu cen směrem dolů víceméně ve všech segmentech. Je to dáno souběhem několika faktorů, které v současné době působí na trh,“ řekl analytik automobilového průmyslu ze společnosti Deloitte Bronislav Pánek.
Prvním faktorem je podle něj otázka šrotovného, pak je to nižší koupěschopnost a menší trhu v Česku. „Potom i fakt, že v určitou chvíli se výrobním firmám vyplatí vyrábět automobily, přestože pro ně nemají pevné objednávky,“ vysvětlil Pánek.
Česko se tak podle něj stává v tuto chvíli určitým kanálem, ve kterém proudí vozy, které nebyly vyrobeny přímo na zákaznickou specifikaci. „Ale třeba byly objednány dealery a nebyly prodány,“ poznamenal Pánek.
To, že konkurenční boj srazil ceny u nás a ne v zahraničí, vysvětluje Pánek tím, že například v Německu, Francii nebo Itálii, které jsou hlavními automobilovými trhy, by riskování cenové války mohlo mít fatální dopad na ekonomiku daných firem.
Nízké ceny se podle Pánka mohou v Česku udržet po poměrně dlouhou dobu. „Zatím to nevypadá, že by dramaticky rostla poptávka. Řada lidí ze střední i západní Evropy stále ještě odkládá nákupy vozidel, tudíž se sem mohou dostávat jisté přebytky. A ty mohou držet nízkou cenu ještě v řádu měsíců, dokud nedojde k oživení na trhu,“ dodal Pánek.