Ceny pohonných hmot dál rostou. Stále více řidičů proto přechází na alternativní paliva

Natural 95 o 14 haléřů, nafta o 25 haléřů. Tolik si za litr paliva připlatí řidiči na čerpacích stanicích od minulého týdne. Ceny pohonných hmot žene nahoru dohoda ropného kartelu OPEC o snížení těžby ropy. To by podle analytiků mohlo být výhodou pro alternativní paliva.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pohonné hmoty. Ilustrační foto.

Pohonné hmoty. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Češi v průměru natankují litr Naturalu 95 za 29,20 koruny a naftu za 29,90 koruny. I dále jsou nejdražší pohonné hmoty v Praze. Tady se v litr benzinu v průměru vyšplhal na hranici jedenatřiceti korun, nafta nad 30 korun. A cena nejméně do konce roku dále poroste. Stoupnout by mohla o 60 haléřů až jednu korunu.

Češi jednoznačně preferují podle Českého statistického úřadu naftu. Spotřeba benzinu se za posledních patnáct let v Česku snížila přibližně o 15 procent. Naopak prodej nafty se zdvojnásobil a ovládá tak 75 procent českého trhu s pohonnými hmotami. A to i navzdory aféře Dieselgate.

Dáme vám až 220 tisíc na 'zelené' auto, motivuje ministerstvo obce a kraje

Číst článek

Stále oblíbenější jsou ale takzvaná alternativní paliva. Třena stlačený zemní plyn, který řidiči znají hlavně pod označením CNG. Zatímco ještě v roce 2004 se ho u nás prodalo méně než tři miliony metrů krychlových, o deset let později už to bylo více než desetkrát tolik, tedy téměř 30 milionů metrů krychlových.

Cena aut na alternativní pohon klesá

A další nárůst přišel i v roce 2015, kdy se podle Českého plynárenského svazu prodalo skoro o 50 procent víc než v roce 2014. Podle Jana Duspěvy, předsedy představenstva Čepra, poroste podíl aut, která budou jezdit na některé z alternativních paliv.

„Zájem o alternativní paliva je dán ekonomikou. Vývoj jak elektrických článků a baterií, tak dalších alternativních technologií, jde dopředu. Očekáváme, že jejich ceny se začnou postupně srovnávat s cenou standartních motorových vozidel. Po roce 2020 začne jejich podíl postupně narůstat,“ řekl Duspěva.

Poslední auto na benzin nebo naftu se podle studie Climate Action Trackers prodá v roce 2035. Automobilka Toyota ale počítá, že to bude až v roce 2050.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme