Ceny pohonných hmot jsou v Česku nejvyšší v historii

Ceny pohonných hmot v tuzemsku dále lámou rekordy a jsou nejvyšší v historii. Podle údajů společnosti CCS, litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 stál v neděli v průměru 33 korun a 99 haléřů, je o 64 haléřů víc než před týdnem. Nafta pak zdražila o 49 haléřů na průměr 33 korun a 35 haléřů za litr. Dosud nejdražší byl benzin v září roku 2005 a to v průměru 33 kroun a 76 haléřů. Nafta zase byla nejdražší v létě roku 2008, kdy litr dieselu stál více než 35 korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čerpací stanice BSV

Čerpací stanice BSV | Foto: Honza Ptáček | Zdroj: Český rozhlas

Hlavním důvodem růstu cen ropy na světových trzích je podle ekonomů současné dění v arabském světě a na Blízkém východě. „Jsme již svědky fyzických výpadků produkce ve výši minimálně jednoho milionu barelu ropy denně v Libyi a reálně hrozí, že by mohlo dojít k výpadku produkce v jiných zemích,“ řekl k tomu na Rádiu Česko analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.

Upozornil, že podle posledních statistik o globální poptávce a nabídce, by situace v roce 2011 měla být opět napjatá.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rekordních cenách pohonných hmot jsme na Rádiu Česko hovořili s analytikem společnosti Colosseum Petrem Čermákem.

„Zatím to není tak hrozné, protože výpadky Libye je schopná nahradit třeba Saudská Arábie, ale pokud by se problémy rozšířily do jiných zemí, tak stojíme před velkým problémem. A toho se investoři obávají a započítávají to do cen kvůli rizikové prémii,“ uvedl.

Vysoké ceny pohonných hmot mohou podle něj také ovlivnit cenu potravin a dalších výrobků. „Je pravda, že pokud jsme delší dobu svědky nějakého výrazného růstu cen pohonných hmot, je většinou jen otázkou času, než se to začne projevovat i v jiných oblastech. Kdy ale zdražení nastane, nejsem schopný předpovědět,“ řekl.


Snížení spotřební daně

Bývalý ministr financí Eduard Janota včera řekl, že loňské zvýšení spotřební daně u pohonných hmot o korunu na litr bylo chybné rozhodnutí. Česká republika se tak dostala mezi pět zemí s nejdražší naftou v Evropě a silniční dopravci začali více tankovat v cizině.

Že nešlo o šťastné rozhodnutí, si myslí také analytik Petr Čermák. „Rozhodně se nejedná o malou ztrátu pro státní rozpočet. Mohli bychom se bavit o řádech miliard korun, případně stamilionů,“ dodal s tím, že by se přikláněl k tomu, aby se sazba spotřební daně nyní vrátila na úroveň před zdražením v roce 2010.

„To by bylo optimální, protože před zvýšením daně jsme byli ve srovnání s Evropou někde na průměru, po zdražení jsme v těch dražších zemích. Pokud bychom daň upravili na úroveň před zvýšením v minulém roce, tak by ceny pohonných hmot v ČR klesly\ přibližně o 1,40 Kč,“ dodal analytik.

Ondřej Černý, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme