Ceny potravin rostou v Česku pomalu, tvrdí Potravinářská komora
Cena jídla roste na celém světě. Za jeho nákup vydají lidé v některých částech světa až polovinu svých příjmů. Nejhůř jsou na tom rozvojové země. Ale zvykat by si na to měli i Češi. Alespoň si to myslí zástupci Potravinářské komory.
Ti žádají zdražení potravin o osm až deset procent, protože ceny důležitých surovin narostly v posledních měsících o desítky procent. Proti tomuto trendu ale, podle potravinářů, stojí obchodní řetězce, které tlačí na zachování stávajících cen.
Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka a ředitel pro strategii Potravinářské komory Miroslav Koberna v odpoledních Ozvěnách dne.
„Je třeba si uvědomit, o kolik stouply za posledního půl roku ceny základních surovin. Ať už je to maso, mléko, ale zejména obilí na evropském trhu. To je o čtyřicet, padesát, šedesát procent,“ upřesnil ředitel pro strategii Potravinářské komory Miroslav Koberna.
Český trh to podle něj zohledňuje jen v ceně surovin, ale nedostatečně reaguje promítáním cen surovin do konečných výrobků. Kamenem úrazu jsou podle Potravinářské komory obchodní řetězce, které drží ceny potravin dole. „Je to dáno tvrdou konkurencí, která na českém trhu je, kdy se každý snaží prodávat za co nejnižší cenu,“ podotkl Koberna.
Podle prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky už ale ceny potravin od podzimu pozvolně rostou. Navíc snaha udržet ceny dole je podle něj u obchodníků zcela přirozená. „Je to přirozená reakce obchodníka. Obchodník potřebuje co nejlépe nakoupit, aby co nejlépe prodal. Tam kde je konkurence vyhrocená tak, jako je v Česku, tak tam to platí dvojnásobek,“ řekl Juračka s tím, že ceny potravin nadále rostou.
Ke zdražení potravin ale dojde
Jenže podle Koberny sice ceny potravin rostou, ale ne tempem, jakým by měly. „Protože tvrdíme, že by měly alespoň kopírovat inflaci, což se samozřejmě neděje. A považujeme to za poměrně velký problém,“ upozornil Koberna a zdůraznil, že výrobci tak vyrábějí bez zisku, takže nejsou schopni investovat do výroby, inovací nebo marketingu. Takže zákazník sice dostává dobrou cenu, ale na úkor kvality.
S tím ale Juračka nesouhlasí. „Myslím si, že spotřebitelům je nabízena celá škála výrobků, od nejlevnějších po nejdražší. My bychom samozřejmě radši prodávali kvalitu, v tom jsme s Potravinářskou komorou zajedno, ale poptávka se zase spíš ozve k nekvalitnějšímu levnějšímu výrobku, než ke kvalitě. Nejsme tomu rádi,“ řekl Juračka.
Potravinářská komora ale příliš cest, jak situaci změnit nemá. „Z pohledu hospodářské soutěže se o cenách domlouvat nemůžeme. Je to přirozený vývoj, který na trhu je a pouze potravinářské firmy můžou tlačit na obchod, aby ceny zvedal,“ vysvětlil Koberna s tím, že ale s celosvětového vývoje nevidí důvod k budoucímu zlevňování potravin. S tím souhlasí i Juračka: „Dá se předpokládat, že vývoj v potravinářském obchodě bude pro zákazníky tvrdý.“