Ceny povinného ručení půjdou nahoru, přesto jsou levnější než jinde v Evropě

Éra levného povinného ručení v České republice definitivně končí. Prakticky všechny pojišťovny vybírají od svých klientů nově o něco více. Pojišťovny se však chlubí tím, že ve srovnání se zahraničím u nich vyjde mnohem levněji. Český rozhlas se rozhodl srovnat, jak je to s povinným ručením v České republice a v Německu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice (ilustrační foto)

Dálnice (ilustrační foto) | Foto: Ondřej Jánoška

Německý řidič je stejně starý jako jeho český kolega. Pětatřicet let. Za deset let od získání řidičského průkazu nehavaroval. A přihlásit si jde právě nové auto – Škoda Octavia 1,2 TSI.

Povinné ručení nabízí v Německu každá pojišťovna i německý automotoklub ADAC. Sjednat ho lze i na internetu. Tam si člověk také snáze udělá představu, kde vyjde povinné ručení nejlevněji.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak je to s povinným ručením v Německu srovnávala zpravodajka ČRo Klára Stejskalová.

„V principu je to tak, že každá společnost kalkuluje s jinými výsledky. Před pár lety byly ty pojistné částky velmi rozdílné, ale dnes je tu tak silný konkurenční boj, že se to začíná vyrovnávat,“ líčí pan Falk Abromeit ze společnosti Ergo.

Podobně jako v Čechách hraje roli, odkud řidič pochází. Jinou cenu zaplatí člověk z vesnice, jinou obyvatel německé metropole. A jsou tu i další rozdíly.

„Mladší řidiči do 21 let a pak naopak ti starší nad 75 platí víc, protože to je riziková skupina. Bývá to tak pět procent navíc,“ říká Abromeit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ceny povinného ručení v Evropě porovnala redaktorka Eva Kézrová.

Výrazně víc zaplatí ten, kdo často havaruje. Klidně i o tři sta procent víc. To platí i pro typ vozidel. Pokud některý model způsobil menší škody než v předchozích letech, je zařazený do nižší typové třídy a stejně to funguje i opačně.

A jak je to se zmiňovanou Octavií? Tři sta dvě eura. Pětatřicetiletý a bez nehody jezdící majitel z Berlína musí zaplatit na rok v přepočtu přibližně 7 a půl tisíce korun. Povinné ručení mu kryje škody do výše 100 milionů eur.

V České republice Český rozhlas v internetových srovnávačích zadal stejné podmínky jako měl řidič v Německu, tedy 35-tiletý muž, jezdící 10 let bez nehody chce pojistit nové auto s 1,2 motorem. Nejlevnější nabídka vyšla na 1472 koruny, tedy pětkrát méně než v Německu.

Česko je v rámci Evropy levné, alespoň prozatím

I další nabídky se pohybovaly nejčastěji kolem dvou tisíc korun, přestože zadáno bylo nejvyšší možné krytí, tedy 100 miliónů korun.

České povinné ručení však není levné jen ve srovnání se Západem, ale i s východem Evrop. Generali PPF Holding si v průzkumu devíti zemí zadal stejné podmínky, Češi podle něj platí skoro nejméně.

Například ve Slovinsku je povinné ručení dražší dvakrát, v Chorvatsku dokonce třikrát.

Nabouraná auta | Foto: Jan Rosenauer

Ceny jsou z evropského pohledu tak nízké, protože se i vinou ekonomické krize, ale hlavně konkurenčního boje v posledních letech pohybovaly jen jedním směrem.

„Už od roku 2007 pjišťovny začaly rok co rok snižovat sazby povinného ručení a v letech 2010 a 2011 ten pokles velmi výrazně pokračoval,“ řekl ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.

Až najednou pojišťovny zjistily, že vybírají od řidičů o tři miliardy korun ročně méně, zatímco výplata škod – především na zdraví – se neustále zvyšuje.

Navíc český trh s povinným ručením se dostal do začarovaného kruhu, protože v rámci snahy získat klienty za každou cenu, mnohé z pojišťoven nerozlišovaly často bourající řidiče od těch dobrých a všem dávaly co největší slevy. To by se teď mělo změnit.

Připlatí si hlavně často bourající řidiči

Některé pojišťovny začaly ceny povinného ručení zvyšovat už koncem minulého roku. A i ze srovnání s cenami v jiných zemích je zřejmé, že i v následujících měsících budou ceny zřejmě už jen stoupat.

Na výrazné zdražení se musí připravit často bourající řidiči, těm se mohou ceny zvednout i o pár tisíc korun. Prakticky všechny pojišťovny říkají, že budou více hledět na minulost řidiče a začnou jim přičítat zákonné malusy, ale zároveň jim nastaví i horší základní sazbu.

Trh by se tím měl normalizovat a nebourající řidiči tak mohou čekat vyšší povinné ručení jen v řádech desetikorun. Na druhou stranu, některé pojišťovny nechaly základní sazby povinného ručení stejné, ale zvedly ceny některých připojištění – například čelního skla.

Porovnání cen povinného ručení mezi zeměmi střední a východní Evropy | Foto: ČRo

Klára Stejskalová, Eva Kézrová, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme