Černý pátek odstartuje v USA předvánoční nákupní horečku

Ve Spojených státech začíná obrovským cenovým třeskem letošní sezóna vánočních nákupů. Takzvaný Černý pátek následuje každý rok po Dni díkůvzdání a má přimět zákazníky, aby se vrhli do nakupování. Američtí spotřebitelé tak vyšlou první jasný signál o tom, jaké vánoční tržby mohou maloobchodníci očekávat. Respektovaný investorský web Market Watch píše, že význam Černého pátku snad ani nelze přecenit - a to zejména v době, kdy je nastartované ozdravení americké ekonomiky stále chatrné.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vánoční nákupy. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Jak na Rádiu Česko uvedl analytik Capital Partners Josef Stoulil, podle mezinárodní organizace, která sdružuje nákupní centra v USA, se dá letos od Černého pátku a následujících nákupních dnů očekávat nárůst tržeb o 3 a půl procenta.

„Byl by to nejlepší výsledek od roku 2006. Dá se tedy říct, že to naladění v rámci nákupní sezóny zatím vypadá oproti předchozím rokům o něco lépe,“ dodal.

Přehrát

00:00 / 00:00

O předvánočních nákupech ve Spojených státech sleduje hovořil na Rádiu Česko analytik Capital Partners Josef Stoulil.

Podle odhadů by za celý víkend mohly slevy do prodejen v úvodu vánoční nákupní sezony přilákat až 138 milionů lidí.

Podle Stoulila funguje tyto dny psychologický efekt, že Američané ve chvíli, když se jim nedaří, když jsou pod tlakem, jdou nakupovat a tím si zlepší náladu. Akciový trh má ale podle analytika tendenci malinko přeceňovat důležitost Černého pátku.

„Sice investorům dává možnost pohlédnout na zdraví ekonomiky, ovšem jedná se o poměrně úzký segment ekonomiky, Takže efekt víceméně působí ne na investory, ale na spotřebitele. A investoři potom de facto z těch výsledků odvozují některé efekty, které by mohly mít vliv na konkrétní firmy,“ přiblížil.

Některé firmy podle něj už ohlásily lepší výhled na předvánoční období. Jedná se podle něj zejména o sektor luxusního zboží, kterému se stále daří. „Tento segment má stálou klientelu zákazníků, ať se děje cokoliv. Čili tyto firmy se první tři kvartály roku soustřeďují na čtvrtý kvartál a prosinec, který je klíčový pro celohospodářské výsledky firem,“ uvedl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Spolupracovník ČRo v USA Dušan Neumann o nákupní horečce černého pátku

Název černý pátek zřejmě vznikl ve Filadelfii v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících. Později si jej přivlastnili obchodníci, aby označili dobu, kdy se jejich bilance přesouvá do černých čísel.

Dalším obdobím roku, ke kterému se obchodníci budou upírat, budou Vánoce a hlavně potom týdny povánočích slev.

Tomáš Pavlíček, Roman Chlupatý, Katarína Brezovská, Michal Šenk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme