Češi jsou u e-bankovnictví neopatrní, každý 15. by číslo platební karty poslal e-mailem

Každý třetí uživatel internetového bankovnictví klidně otevře přílohy z mailů od neznámých odesilatelů a každý patnáctý by klidně poslal někomu e-mailem číslo své platební karty. Ukázal to průzkum Digitální bezpečnosti banky ČSOB. Češi sice teoreticky vědí, jak se bezpečně chovat na internetu, v praxi ale třeba dostatečně často nemění svá hesla k internetovému bankovnictví.

Tento článek je více než rok starý.

Doporučujeme Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Počítač (ilustrační foto)

Počítač (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

Heslo bychom měli měnit častěji, než si většina lidí myslí. Nejlépe jednou za půl roku. Víc ale záleží na heslu samotném. Ideální je najít kompromis mezi bezpečným a zapamatovatelným heslem.

„Na jedné straně z pohledu uživatele by bylo velmi příjemné, kdyby heslo bylo jednoduché a krátké, aby bylo snadno zapamatovatelné. Na druhou stranu z pohledu odborníka by hesla měla být obecně velmi dlouhá a co nejsložitější. Pokud si tedy vytváříme heslo, je fajn zamyslet se nad tím, pro jako službu, účet nebo aplikaci takové heslo vymýšlíme a jak moc důležité nebo nebezpečné je jeho prolomení," vysvětlil Radiožurnálu Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů z ČSOB.

Facebook do boje s teroristy na síti zapojí umělou inteligenci

Číst článek

Víc než polovina respondentů si svá hesla a PIN kódy poznamenává na papír, který někteří nosí dokonce přímo v peněžence spolu s platební kartou. Ve věkové kategorii nad 55 let si hesla zapisují dokonce čtyři pětiny dotázaných.

Lidé také často používají u různých služeb stejná nebo podobná hesla. Banky se shodují, že zabezpečení účtů z jejich strany je vysoké, většinou ale jde o právě o pochybení uživatelů, kteří porušují bezpečnostní pravidla.

Přihlašovat do internetbankingu by lidé ručním zadáním adresy přímo do řádku prohlížeče, ale nikoliv z neznámých nebo veřejně dostupných počítačů. „To platí i pro zařízení, která jsou vaše, ale vaše děti na nich hrají hry," radí Klára Pačesová, mluvčí České spořitelny jakým chybám se vyhnout.

Záleží tedy i na tom, z jakého počítače a místa se lidé přihlašují. I když budou mít ty nejlepší antiviry a připojí se ke svému účtu přes volně dostupnou wi-fi síť – třeba v kavárně, na tramvajové zastávce nebo v restauraci – o všechna bezpečnostní opatření přicházejí.

Pozor je třeba dávat i na adresu stránky, kterou najde vyhledávač. ČSOB si tak chtěla otestovat klienty a vytvořila falešný odkaz na internetové bankovnictví, který umístila do vyhledávačů. Jen za jediný měsíc ho využilo přes 61 000 lidí, téměř třetina z nich dokonce opakovaně. Kdyby to nebyl experiment, případní hackeři by mohli tyto klienty připravit až o 20 milionů korun.

V současnosti je navíc běžné i placení prostřednictvím mobilního bankovnictví, tedy z mobilních telefonů. I tady záleží na zabezpečení mobilu, kromě antivirového programu třeba i na zámku v mobilu. Ten podle průzkumu nepoužívá celé pětina lidí. Nejbezpečnější přístupy k účtům přes mobil jsou ty se zabezpečením pomocí otisku prstu.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme