Češi létají více a za méně peněz. Cena letenek totiž stále klesá

Češi stále více cestují letadlem. Údaje Mezinárodní asociace letecké dopravy ukazují desetiprocentní nárůst v počtu prodaných letenek na českém trhu ve srovnání s loňskem. Češi tak za letenky letos utratí přes deset miliard korun a tržby se vrátí na předkrizové rekordní úrovně let 2007 a 2008. Ale jen díky vyššímu počtu cestujících, protože průměrná cena letenek stále klesá.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zavazadla | Foto: Tomáš Adamec

Kde jsou ty časy, kdy letenka do Paříže stála 8000 a do New Yorku 20000 korun. Současné ceny jsou někde na polovině, u některých destinací i na třetině. A i když se poptávka po letenkách výrazně zvyšuje, navzdory předpovědím ze začátku roku jejich průměrná cena se letos zase snížila.

„Ještě minulý rok byla průměrná cena letenky 11 200 korun. V současné době je to 10 500 korun. Málokdo takovou cenu ale platí. Většina letenek se pohybuje v rozmezí 4 až 6 tisíc korun. K tomu samozřejmě vede velmi silná konkurence,“ říká Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz.

Přehrát

00:00 / 00:00

O větší zájem Čechů cestovat letadlem a snižující se ceny letenek se zajímal Jaroslav Skalický

Na zlevňování tlačí také nízkonákladoví přepravci, a tak je možné pořídit letenky například do Barcelony za zhruba 4 tisíce, zatímco na stejně dlouhé trase z Prahy do Moskvy, kde si konkurují pouze dva, a ještě národní dopravci, stojí nejméně dvojnásobek.

„Očekávám velmi nízké ceny hlavně příští rok, protože kapacita nástupem třeba nového letounu Emirates do Dubaje a dalších možností Korean Air a podobně bude vysoká. To všechno vede k tomu, že ceny letenek se bude dále snižovat,“ odhaduje Trejbal další vývoj cen letenek na českém trhu.

Letenky na českém trhu také zlevňuje asijská konkurence, která má přestup ve směru letu, a tuto výhodu proto musí západoevropští dopravci kompenzovat nižší cenou.

„Nabízíme velmi příjemné přestupní místo – letiště v Abú Dhabí a návazné spojení do sítě společnosti Etihad. Časově nejvýhodnější spojení například do Austrálie a jihovýchodní Asie,“ říká Jan Marek, viceprezident pro obchod Českých aerolinií.

Brussels Airlines dávají pasažérům vybrat

Letecké společnosti na pokles cen letenek na trhu reagují různě. Belgické Brussels Airlines například vytvořily speciální produkt pro cestující, kteří hledí při koupi letenek hlavně na cenu. Vedle klasické obchodní třídy dávají na evropských linkách pasažérům vybrat, zda zvolí levnější tarif b-light, nebo dražší b-flex.

Tarif b-flex je podle ředitelky pražské kanceláře Brussels Airlines Jany Valešové víceméně mezičlánkem mezi byznys třídou a ekonomickou třídou: „Poskytuje naprostou flexibilitu plně vrátit letenku, občerstvení na palubě a zároveň také přednostní odbavení na bezpečnostních kontrolách.“

Valešová podotýká, že cena b-flex je samozřejmě o něco vyšší než u tarifu b-light, kde se například nedá vrátit. „Měnit se může za poplatek a občerstvení je za poplatek, který je uveden v našem palubním časopise,“ upřesňuje.

Jaroslav Skalický, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme