Češi loni utratili za výrobky Fair Trade 50 milionů korun

Výrobky s označením Fair Trade, nebo-li spravedlivý obchod, u českých spotřebitelů bodují. Vloni vzrostl jejich prodej o 22 procent, Češi za ně utratili rekordních 50 milionů korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V obchodě lze zakoupit denně čerstvé pečivo, ovoce a zeleninu, ale také oblečení z biobavlny a fair trade koření či rýži | Foto: Jiří Hejkrlík

Jak ve vysílání Radiožurnálu řekl předseda Asociace pro Fair Trade Jiří Hejkrlík, z výrobků, které jsou v Česku dostupné, nejvíc lidé kupují kávu, čaj, čokoládu a další cukrovinky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s předsedou Asociace pro Fair Trade Jiřím Hejkrlíkem v pořadu Stalo se dnes Radiožurnálu

“Následují další produkty, jako jsou sušené ovoce, rýže, patří sem například i rukodělné výrobky a ostatní,“ doplnil Hejkrlík.

Mění se podle něj skladba nákupních míst, kam si spotřebitelé pro Fair Trade výrobky chodí. „Okolo roku 2004, kdy u nás začínaly první dovozy potravin, se produkty nejvíc prodávaly ve zdravých výživách, v menších samoobsluhách a podobně, kdežto v posledních letech čím dál víc zařazují do nabídky Fair Trade produkty zejména řetězce,“ upřesnil Hejkrlík.

Dodal, že ve srovnání se zahraničím zatím poptávka po Fair Trade výrobcích v Česku výrazně zaostává: “Co je podobné se zahraničním, tak je růst, který se pohybuje okolo 22 procent. Nicméně celkové objemy a obraty zboží jsou velice omezené.“

Fair Trade je způsob obchodu s drobnými pěstiteli z rozvojových zemí, který podporuje férovější přístup k mezinárodnímu obchodu a klade důraz na jeho sociální a ekologické rozměry. Dovozci nabízejí těmto dodavatelům dlouhodobější smlouvy, předfinancování produkce a další výhody, které jim situaci usnadňují.

„Celý systém funguje hlavně díky tomu, že roste poptávka po těchto produktech. Díky tomu, že i u nás se začínají objevovat sociálně a eticky odpovědní spotřebitelé, tak tím pádem se do systému může zapojovat více obchodníků, a přestože nabízejí lepší podmínky pro své dodavatele, tak se jim obchod stále vyplatí,“ vysvětlil předseda Asociace pro Fair Trade Jiří Hejkrlík.

Martin Hromádka, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme