Češi loni utratili za výrobky Fair Trade 50 milionů korun
Výrobky s označením Fair Trade, nebo-li spravedlivý obchod, u českých spotřebitelů bodují. Vloni vzrostl jejich prodej o 22 procent, Češi za ně utratili rekordních 50 milionů korun.
Jak ve vysílání Radiožurnálu řekl předseda Asociace pro Fair Trade Jiří Hejkrlík, z výrobků, které jsou v Česku dostupné, nejvíc lidé kupují kávu, čaj, čokoládu a další cukrovinky.
Rozhovor s předsedou Asociace pro Fair Trade Jiřím Hejkrlíkem v pořadu Stalo se dnes Radiožurnálu
“Následují další produkty, jako jsou sušené ovoce, rýže, patří sem například i rukodělné výrobky a ostatní,“ doplnil Hejkrlík.
Mění se podle něj skladba nákupních míst, kam si spotřebitelé pro Fair Trade výrobky chodí. „Okolo roku 2004, kdy u nás začínaly první dovozy potravin, se produkty nejvíc prodávaly ve zdravých výživách, v menších samoobsluhách a podobně, kdežto v posledních letech čím dál víc zařazují do nabídky Fair Trade produkty zejména řetězce,“ upřesnil Hejkrlík.
Dodal, že ve srovnání se zahraničím zatím poptávka po Fair Trade výrobcích v Česku výrazně zaostává: “Co je podobné se zahraničním, tak je růst, který se pohybuje okolo 22 procent. Nicméně celkové objemy a obraty zboží jsou velice omezené.“
Fair Trade je způsob obchodu s drobnými pěstiteli z rozvojových zemí, který podporuje férovější přístup k mezinárodnímu obchodu a klade důraz na jeho sociální a ekologické rozměry. Dovozci nabízejí těmto dodavatelům dlouhodobější smlouvy, předfinancování produkce a další výhody, které jim situaci usnadňují.
„Celý systém funguje hlavně díky tomu, že roste poptávka po těchto produktech. Díky tomu, že i u nás se začínají objevovat sociálně a eticky odpovědní spotřebitelé, tak tím pádem se do systému může zapojovat více obchodníků, a přestože nabízejí lepší podmínky pro své dodavatele, tak se jim obchod stále vyplatí,“ vysvětlil předseda Asociace pro Fair Trade Jiří Hejkrlík.