Češi nakoupili hračky za víc než šest miliard, populární je merchandising

Češi loni utratili za hračky rekordní sumu – více než šest miliard korun. Vyplývá to z údajů Sdružení pro hračku a hru. Kromě deskových her a dronů jsou mezi dětmi populární i postavičky z filmů a pohádek. Právě z takzvaného merchandisingu vydělávají tvůrci filmů miliardy dolarů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Star Wars, Hvězdné války | Foto: Fotobanka Pixabay

Blesk McQueen nebo třeba Burák, to jsou pro někoho neznámá jména, pro většinu dětských diváků slavní auto-hrdinové. Jen první díl animovaného snímku Cars, česky Auta, vydělal během jednoho víkendu ve Spojených státech 60 milionů dolarů.

Kromě příjmů ze vstupného pak na účet filmařů přišly další miliony z prodeje reklamních předmětů, jako jsou třeba školní pomůcky, hračky nebo trička s filmovými postavičkami.

Přehrát

00:00 / 00:00

Přes šest miliard korun lidé utratili loni v hračkářství. Největší zájem byl o drony a filmové postavičky

„Merchandising obecně začíná být hlavním zdrojem příjmů filmového průmyslu. Hvězdné války v tuhle chvíli drží více merchandisingu než příjmů ze vstupného a z prodeje dalších filmových práv. Stejně tak i řada animovaných filmů,“ potvrzuje marketingový specialista Daniel Köppl a dává za příklad Dobu ledovou.

Jedna filmová figurka z limitované edice vyjde klidně i na 80 tisíc korun. Dlouholetým sběratelem postaviček z vesmírné ságy Star Wars je například Jaroslav Šálek. „Když si tu figurku koupíte, tak za dva roky je její cena třikrát vyšší,“ říká.

Kromě sběratelských obchodů těží z filmových hrdinů také hračkářství.

„Úspěšné postavičky samozřejmě táhnou. Pokud je licence úspěšná, tak se začnou objevovat úplně na všem. Běžně to bývají batohy, tužky, figurky, plyšáci, puzzle, různé hry. V poslední době jsou tu dva hity - Minions, u nás Mimoni, a Frozen,“ popisuje Jan Mařík ze sítě českých hračkářství.

Táhnou Mimoni i české postavy

Film Mimoni se drží na špici i ve sledovanosti českých kin. Podle mluvčí jednoho z hypermarketů Barbory Šimečkové se žluté postavičky prodávají hlavně na dětských aktovkách. „U rodin, kde mají malého školáka, se školní výbava pohybuje třeba kolem dvou tisíc,“ vypočítává.

Jen za hračky Češi loni utratili rekordní částku – přes šest miliard korun. Zhruba čtvrtina připadá právě na postavičky z filmů a pohádek.

„Na dětech zatím nešetříme. Česká domácnost na jedno dítě za loňský rok utratila v průměru 5716 korun. Jsou tam velké rozdíly. Třeba u dětí nad 10 let ta částka už přesahuje 10 tisíc,“ dodává Jiří Šťastný ze Sdružení pro hračky a hru.

A nejde jen o zahraniční postavy a superhrdiny. Úspěch slaví i české figurky. Třeba o Krtečka roste zájem v Maďarsku nebo v Izraeli. Díky loňskému mistrovství světa v hokeji se proslavili také králíci Bob a Bobek. Plyšové postavičky skupovali ve velkém i fanoušci ze zahraničí. Jeden maskot přitom přišel na 600 korun.

Podobný úspěch měla i zvířátka ze Čtyřlístku, která se objevila na poštovních známkách. Jen těch s Fifinkou se během půl roku prodaly tři miliony kusů. Čtyřlístek se tak stal nejprodávanější sérií známek v historii České republiky i Československa.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme