Češi patří k nejméně spokojeným zákazníkům na světě
Češi jsou národ potížistů a stěžovatelů. Tvrdí to alespoň kanadský průzkum, který fenomén stížností sledoval ve 23 průmyslově vyspělých zemích. Česká republika se umístila na čtvrtém místě, stěžuje si tu prý skoro každý druhý zákazník.
Průzkum nabízí údaje pouze ze sektoru služeb a tady jsou Češi nejvíc hákliví na špatnou míru u nápojů, hlavně u piva.
Stížnosti jsou velice často opodstatněné. Třeba test Sdružení obrany spotřebitelů v červnu prověřil 50 restaurací v osmi městech a ukázal, že takzvaného "podmíráka" může zákazník dostat v každém čtvrtém podniku. Nejhůř dopadly restaurace v Brně a Ostravě.
Podle Národní potravinářské inspekce jsou častým problémem v obchodech také zkažené ovoce a zelenina, víno, masné a mléčné výrobky, cukrovinky nebo ochucovadla.
Mimo gastronomii kritizují Češi například nekvalitní služby cestovních kanceláří nebo nejasné posezónní slevy. Specifickou kapitolou jsou také reklamace zboží, při kterých se čeští zákazníci relativně často dostávají i do konfliktu s obsluhou.
Ve zmíněném žebříčku jsme zaujali čtvrtou příčku, což nás řadí na pomyslnou stěžovatelkou špičku. Vedou ovšem Brazilci se dvěma třetinami nespokojenců. U nás je to tedy zhruba každý druhý zákazník a u našich blízkých sousedů v Polsku a v Maďarsku jen jeden ze čtyř. Naopak minimum stížností se objevuje v Rusku a Japonsku. Národem, který si prakticky nestěžuje, jsou také Norové.
Přečtěte si také:
Trik výrobců potravin - menší balení při zachování původní ceny
Pozor na povánoční slevy, nabádají inspektoři
Před výprodeji by měl být zákazník na pozoru
Některé cestovky klamou zákazníky, neuvádí celkové ceny zájezdů
Třetina leteckých společností klamala na webu zákazníky
Nakupujte s rozmyslem a nebojte se reklamovat, nabádají odborníci