Češi patří mezi nejpodnikavější v Evropě. Každý pátý člověk má svou živnost

Každý pátý Čech podniká, jen loni se na vlastní nohy postavilo 35 tisíc živnostníků. Vyplývá to z aktuálních údajů Českého statistického úřadu. Spektrum podnikatelských nápadů je nesmírně široké. Od služeb, gastronomie až po nápadité přístroje.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

podnikatelka, manažerka, byznysmenka, společenské oblečení, dress code, oblek, kravata, sukně (ilustrační foto)

podnikatelka, manažerka, byznysmenka, společenské oblečení, dress code, oblek, kravata, sukně (ilustrační foto) | Foto: Anna Jadrná | Zdroj: Český rozhlas

Některé soukromé firmy pomáhají začátečníkům v jejich podnikatelském rozjezdu. Jeden z mobilních operátorů například pořádá pro nováčky v byznysu soutěž Rozjezdy roku.

Za Královéhradecký kraj ji loni vyhrál Jakub Misík, který je studentem střední odborné školy a letos bude maturovat. Jeho projekt se nazývá Cvakmat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Levandulová kavárna i máslo Ghí. Každý pátý člověk v Česku podniká. Podrobnosti zjišťovala Jitka Hanžlová

„Vymyslel jsem přístroj Cvakmat, což je mobilní fotografická fotobudka. Vozíme ji po akcích a lidé se mohou sami fotografovat s různými rekvizitami. Je to legrace a lidi to baví,“ popisuje Misík.

„Investice byla poměrně vysoká, hlavně kvůli mé blbosti. Neměl jsem to extrémně promyšlené, na všechno jsem si musel přijít sám, takže jsem utratil spoustu peněz za věci, které jsem nepotřeboval. Začíná to ale pomalu fungovat a investice se vrací,“ dodává.

Misík si pochvaluje, že v Královéhradeckém kraji není tak silná konkurence a mezi lidmi se rychle šíří osobní doporučení.

České Ghíčko vyrábí přepuštěné máslo

Na Pardubicku vyhrála soutěž Rozjezdy roku společnost České Ghíčko, která vyrábí přepuštěné máslo. Andrea Dostálová se s kamarádkou pustila do výroby a prodeje proto, že jim takové máslo chutnalo. Na trhu přitom nebylo k mání.

„Vařilo se doma v kuchyni. Kamarádka se toho chytla a chtěla to prodávat na trzích. Tam to mělo obrovský úspěch. Dali jsme tomu nějakou vizáž, hezky to vypadalo, tak se postupně začali ozývat i distributoři,“ vzpomíná Dostálová.

„Lidé to chtěli, takže jsme založili firmu a sehnali si prostory. Máme schválené registrační číslo od veteriny, to byla otázka asi půl roku nebo roku,“ doplňuje Dostálová.

Ve firmě pracuje osm lidí a občas musí vypomoct i brigádníci. Andreu Dostálovou práce baví, přestože zpočátku narážela na různé překážky.

„Nepříjemně nás překvapila legislativa, úřady a různé procesy schvalování. Naráželi jsme na to, co ještě musíme, abychom se dostali dál,“ vysvětluje Dostálová.

Jídlo i pití z levandule

Vstoupit do podnikání vyžaduje nejen nápad, ale také odvahu. Měl ji i Lukáš Drlík. Na rodinné biofarmě začal pěstovat levanduli a v Zábřehu na Šumpersku si otevřel speciální Levandulovou kavárnu.

„Můžou to být nápoje, můžou to být jídla. U nás v kavárně děláme levandulovou limonádu, levandulovou kávu, levandulové čaje, samozřejmě dezerty, bábovku,“ vyjmenovává Drlík.

„Zkoušíme čím dál více receptů, kam bychom to mohli přidat. Když se to hodí, hodí, když se to nehodí, tak jdeme dál. Zájem začíná být čím dál větší, protože je to ojedinělý projekt. V republice to nikdo nedělá a co vím, tak ani ve střední Evropě,“ upřesňuje.

Úspěšných podnikatelů je v Česku 1,8 milionu, což nás řadí mezi nejpodnikavější národy v evropském srovnání. Vlastní byznys má osm procent obyvatel Česka, ve Francii jsou to necelá 4,5 a v Rakousku 5,5 procenta. Vyšší podíl podnikatelů v Evropě vykazuje jen Velká Británie, konkrétně 8,5 procenta.

Jitka Hanžlová, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme