Češi přicházejí na chuť nákupu potravin přes internet, e-shopů přibývá
Přibývá firem, které prodávají potraviny přes internet. Online prodej se tak stává byznysem za miliardy. Průměrný nákupní košík je totiž asi pětkrát větší než běžný nákup v kamenném obchodě. Na trhu se objevují i specializované servery s netradiční nabídkou.
Češi si na nákup potravin online zvykají pomalu, stále převažuje nakupování přímo v kamenných obchodech. Mezi lidmi panuje hlavně neochota platit za dopravu, přitom v zahraničí už taková služba funguje od 90. let a nahradila právě i klasické nákupy.
Velkou oblibu si v posledních letech získala služba ve Velké Británii, kde se přes internet prodají asi tři procenta všech potravin. V Česku se první projekt spustil zhruba před pěti lety, zájem ale každý měsíc roste a přibývá i internetových ochodů.
Cena závisí na času i vzdálenosti
Jednotlivé e-shopy se liší například nabídkou a cenou dopravy. Záleží na vzdálenosti i času objednání. Doručení ale stojí zákazníky většinou několik desítek korun. Některé obchody nabízí i dovoz zdarma, nákup je ale limitovaný minimální částkou, obvykle okolo 900 korun.
Největším tuzemským hráčem je řetězec Tesco, který má v současnosti okolo 140 tisíc registrovaných zákazníků. Na trhu se ale drží i menší e-shopy.
„Měsíčně doručíme do domácností po Praze a okolí tisíce nákupů. Nejčastějšími položkami jsou čerstvé mléko, sýry jogurty, dále zboží denní potřeby. Potom trvanlivé potraviny, nápoje, drogerie, krmivo pro zvířata nebo kancelářské potřeby,“ říká manažer služby potravinydomu.cz Peter Nemežhedi.
Zatím jde hlavně o oblast Prahy
Firmy zatím ale rozvážejí víceméně jen po Praze, maximálně v jejím okolí. Nově vznikající obchody se snaží přijít vždy s nějakou novinkou. Na trhu se objevují třeba servery se specializovanou nabídkou, jako například portál food2you.cz. Ten se zaměřuje především na dovozové potraviny.
„My se specializujeme na biopotraviny, třeba kukuřičná kuřata z Francie nebo biokuřata nebo argentinskou svíčkovou. Nás využívají hlavně tedy manažerky, které si váží svého času a pravidelně vaří,“ vysvětluje majitelka firmy Silvie Holubová.
Konkurence se ale rozrůstá a na trhu je stále složitější se prosadit. „V současné době je to tady boj o trh, ale vozit někomu nákup za 300 korun, když mu ještě napočítáte dopravu 60 korun, nebude nikdy ekonomické, protože auto s řidičem prostě něco stojí,“ potvrzuje i spoluzakladatel firmy Z-market David Zubek.
Nejnovějším projektem online nakupování potravin je server Rohlik.cz, který nákup doručuje přímo do domácností do 90 minut.