Češi se málo domáhají svých spotřebitelských práv
Dvě třetiny českých spotřebitelů neví, jaká mají práva. Platí to zejména ve finančním sektoru. Vinu na tom nenesou pochopitelně sami klienti, ale nedodělky systému a jeho nepřehlednost. Není proto ani divu, že Češi, tak jako Řekové, se nejméně z evropských národů domáhají svých práv.
O nápravě dnes jednalo fórum Zlatá koruna. Aleš Michl, portfoliový stratég Raiffeisenbank se ve Stalo se dnes přimlouval za povinné maturity na středních školách ze základů finanční gramotnosti, základů matematiky a ze základů právní gramotnosti. „Nedělat nic centrálně, ale požádat o to ředitele.“
„Nevěřím na to, že spotřebitele může zachránit nějaká regulace. Každý se má spolehnout na svou hlavu a rozum, a proto věřím, že takováto maturita by mohla pomoci.“
Spotřebitelská práva byla tématem rozhovoru s ekonomem Alešem Michlem ve Stalo se dnes
Za největší problém Michl považuje, že stát vychovává k nákupu jím podporovaných produktů. „On ty produkty nějak zvýhodňuje a spotřebitel se de facto pseudorozhoduje podle toho, jak stát produkt zvýhodňuje.“
„Je zde kupa nebankovních produktů, nebo nebankovních skupin, které nabízejí úvěr s nesnesitelným ůrokem. A to je třeba odhalit, aby si toho občan všimnul,“ ukázal na další problém.
Aleš Michl vyzval spotřebitele, aby chodili na pobočky bank a pojišťoven a rozhodovali se podle chování tamního personálu. „Pokud se vám něco nelíbí, změňte banku, změňte pojišťovnu a jděte za kvalitou. Nehleďte třeba na to, jaké je úročení vkladu, nehleďte, co vám říká finanční zprostředkovatel. Dojděte si na tři konkurenční instituce a poznáte pak kvalitu,“ zdůraznil Aleš Michl.