Češi se stále bojí využívat online platby. Vítězí dobírka

Mezi platebními metodami na internetu dlouhodobě dominuje dobírka. Uživatelé jí považují za jednoduchý, pohodlný a bezpečný způsob placení. Podle Gabriela Kalapoše z platební brány PayU je to částečně způsobené i negativním obrazem v médiích. Ta často informují o podvodech, ale už mnohem méně zmiňují výhody online plateb.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peníze. Ilustrační foto.

Peníze. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

„Vzhledem k různým mediálním kauzám mají lidé vůči tomu despekt. Druhá věc je přístup e-shopů a negativní zkušenosti s nakupováním na e-shopech, kdy lidé poslali peníze dopředu a nedostali zboží. Takový člověk si to potom dvakrát rozmyslí, zda nakupovat znova a zda pošle peníze dopředu.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž připravila redaktorka Českého rozhlasu Alžběta Havlová

Obecně jsou Češi tak trochu rozmazlení nebo lépe řečeno nároční zákazníci. „Hlavně v požadavcích na jiné služby, než jsou platby, a to třeba v požadavcích na zvýšenou informovanost ze strany obchodníků směrem k zákazníkům na nějaké nadstandardní služby, ale co se týče placení, tak mi dobírka nepřijde zase tak nadstandardní služby pro zákazníka, že by tím byl rozmazlený. Spíš jde o sílu zvyku a konzervativnost,“ myslí si Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Například aukční server Aukro.cz zaznamenal, že 84 procent jeho zákazníků platí online, což je ve srovnání s ostatními weby opravdu velké číslo. „Já myslím, že to primárně dokázali lidé, kteří tam prodávají. E-shopy a fyzické osoby, které prodávají na Aukru si řekli, že nebudou podporovat dobírku a tím dokázali změnit smýšlení lidí, protože dobírka je z velké části jen zvyk. To je důkaz, že lidé nemají problém zaplatit dopředu v případě, že jsou na to zvyklí, znají prodejce a prostředí,“ vysvětluje Kalapoš.

Samozřejmě, že platební brány by chtěli, aby zákazníci víc platili online. E-shopy se ale řídí hlavně přáním zákazníka, a to je podle Vetyšky zcela evidentní: „Podle našich průzkumů zákazník požaduje dobírku a všichni obchodníci dobírku nabízejí. Takže je tam uspokojena poptávka z řad zákazníka.“

Lidé se při placení na internetu bojí hlavně toho, že nebudou moci zboží reklamovat nebo že jim vůbec nepřijde. To by měl změnit systém hodnocení a doporučení ostatních uživatelů. Platba předem navíc přináší i výhody.

„Nemusíte řešit hotovost. Kurýr vám to přiveze přímo nebo si to vyzvednete. Dalším důvodem je rychlost, protože tyto platby probíhají v reálném čase. Samozřejmě je zajímavé platit za služby, které můžete začít okamžitě využívat. Díky dobírce se může značně prodloužit dodací lhůta,“ vysvětluje Kalapoš.

Na západě se dobírka téměř nevyužívá

Například ve Spojených státech dobírka téměř neexistuje. „Percentuální zastoupení je u nás výjimečné oproti Americe, je větší. Různé formy dobírky jsou ale všude na světě. Je to podobné jako placení kartou v obchodě. U nás procento těchto plateb není také tak vysoké jako na západě,“ říká Vetyška.

Řada českých uživatelů internetu využívá také systém PayPal hlavně na portálu Ebay.com. PayPal zaručuje vrácení peněz v případě, že zboží nedorazí, podobnou garanci by chtěla zavést i forma PayU.

„Tím, že u sebe bude mít e-shop PayU, bude deklarovat, že jeho procesy jsou bezpečné a člověk se nemusí bát zaplatit online, že ten e-shop je spolehlivý. Také nebude problém exportovat reference například z heureka.cz nebo jiných míst na internetu, aby si člověk mohl ověřit, zda je e-shop spolehlivý a jak ho vnímají ostatní zákazníci,“ vysvětluje Gabriel Kalapoš.

„Bylo by zajímavé také připravit nástroj, který by garantoval vrácení peněz v případě nákupu na e-shopu a nedodání zboží,“ dodává. Změnit by se měl podle něj také přístup bank, které neinvestují dost času a snahy do vysvětlování výhod online plateb.

Alžběta Havlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme