Češi se stále nenaučili rozpoznávat označení evropské značky kvality potravin

Češi se stále neorientují v certifikátech, které označují kvalitu potravin. V tuzemsku udělované značky Klasa a Regionální potravina se sice už dostaly do spotřebitelského povědomí, evropské značky kvality se ale čeští zákazníci ještě vyhledávat nenaučili. Přestože první české potraviny se jedním z takových certifikátů mohly pyšnit už v roce 2003.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Špekáčky. Autor: Reaperman | Foto: licence GNU Free Documentation License

Potraviny označené evropskými značkami kvality musejí přitom splňovat přísnější kritéria než při udělování národních značek. Jak vysvětluje Dana Večeřová z Potravinářské komory, Evropská komise uděluje certifikáty Chráněné zeměpisné označení, Chráněné označení původu a Zaručená tradiční specialita.

„V současné době je zapsáno v celé Evropě asi na všech třech značkách asi 800 produktů a dalších 400 čeká na zápis. Takže při představě, jaká je produkce potravin v celé EU a kolik z toho má toto značení, tak je to skutečně velmi výjimečná skupina,“ přiblížila.

Přehrát

00:00 / 00:00

O značkách kvality potravin mluvil v Dopoledním Radiožurnálu prezident Potravinářské komory Miroslav Toman

Zároveň upozornila, že zatímco spotřebitelé z jiných evropských zemí znají značky evropské kvality poměrně dobře, v Česku je rozpoznává jen málokdo. „A to jak mezi výrobci, tak mezi spotřebiteli,“ dodala.

Potravinářská komora chce evropské označení kvality potravin dostat do širokého povědomí Čechů a Češek, a proto připravila kampaň, která bude na prověřené výrobky upozorňovat.

„Česká republika z nově přistoupivších zemí EU patří v této oblasti mezi ty nejaktivnější. Chceme značky kvality přiblížit spotřebiteli tak, aby se v nich lépe orientoval," řekl prezident komory Miroslav Toman.

Značek kvality je mnoho a lidé se v nich těžko vyznají, přiznávají odborníci na reklamu

Číst článek

Dodal, že Potravinářská komora ČR prosazuje, aby na výrobcích nebylo jen označení země původu EU, ale aby tam bylo uvedeno, ze které země a konkrétního regionu výrobek pochází.

„Prosazujeme, aby tam byla označena země původu a výrobce. A samozřejmě se snažíme propagovat české držitele těchto značení. Toto označení mají například populární špekáčky, Jihočeská niva, Olomoucké tvarůžky, Štramberské uši a další výrobci,“ upřesnil.

Dodal, že mezi asi osmi sty produkty, které smí jednu z evropských známek používat, je podle něj českých výrobků zhruba třicet.

Značky kvality | Foto: ČRo

Zuzana Vlčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme