Češi se už nebrání pivům smíchaným s ovocnými šťávami. Lákají hlavně ženy

V Česku pije pivo devět z deseti mužů, počet půllitrů ale omezují. Stále častěji popíjí pivo ženy. Vyplývá to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění, který zaznamenal i další trendy v české pivní kultuře.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pivo (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Počet hospodských štamgastů s pivním táckem hustě popsaným čárkami se snižuje.

Mimo jiné je tlačí i peníze - roste totiž počet těch, kdo se při výběru značky piva rozhodují nejen podle chuti, ale častěji než dřív i kvůli ceně.

Pivo ale stále víc chutná ženám, potvrzuje autor průzkumu o vztahu Čechů k pivu Jiří Vinopal z Centra pro výzkum veřejného mínění.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nejnovější trendy v české pivní kultuře se zajímal redaktor Jaroslav Skalický

„U mužů jde pravděpodobně o generační výměnu, postupnou a velmi pomalou, kdy se ukazuje, že mezi mladšími ročníky pije pivo o něco méně lidí než mezi staršími. Ženy rozhodně preferují sladší a lehčí typy nápojů a to se týká i piva. Například mixy piva s ovocnými šťávami, které nastoupily v letošním roce, výrazně dominují výrazně u žen,“ říká Vinopal.

Jak dále zjistil, tradičně konzervativní přístup českých pijáků piva se v poslední době mění. Trendem je dlouhodobý růst zájmu experimentovat, tedy zkoušet piva neznámá, třeba z malého místního pivovaru, v PET lahvích či ochucená. Zvyšuje se také spotřeba vícestupňového piva.

„Pořád pomalu roste podíl jedenáctek a dvanáctek, nebo-li ležáků, což si vysvětluji tím, že lidé nepijí tak často a tak mnoho piva jako dříve, ale raději si dají kvalitnější,“ doplnil autor průzkumu.

Trh neporoste, pivovarníci musí hledat inovace

Produkce českých pivovarů se letos mírně zvýšila, stále ale zůstává pod úrovní, kterou měla před propadem způsobeným ekonomickou krizí. Pro pivovarníky to znamená, že musejí vymýšlet stále něco nového, aby o své zákazníky nepřišli.

„Bude nutná soustavná péče pivovarů o výrobkové inovace, což znamená všechny možné míchané nápoje, ochucená piva, speciální piva, a dále obalové inovace, čehož je reprezentantem například výroba piva v PET lahvích. Je to prostě snaha nacházet další a další případné zájmy zákazníků, sledovat je a vycházet jim vstříc, protože trh neporoste, lidé nebudou víc pít pivo než teď. Bude zřejmě prostor k růstu jedině v exportu,“ tvrdí Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven.

Pivovarníky navíc poškodila metylalkoholová aféra. „Pro skupiny, které pijí slivovice, rumy a tak dále, není pivo náhražkou. Když jsou zvyklí na čtyřicetiprocentní lihoviny, tak by museli vypít desetkrát tolik piva, které má čtyři procenta, což je pro ně zřejmě nepřijatelné. Takže když nemohli pít destiláty, tak do restaurací nechodili, a tím pádem nepili pivo,“ vysvětluje Veselý.

Jaroslav Skalický, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme