Češi si nejspíš půjčili na dárky víc než loni. Řada lidí může spadnout do dluhové pasti

Češi si letos na nákup vánočních dárků pravděpodobně půjčili víc než v minulém roce. Odhaduje to Česká leasingová a finanční asociace. Řada lidí teď také začíná řešit, jak úvěry splatit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hypotéky, půjčky, bankovní produkt, úvěry (ilustrační foto)

Hypotéky, půjčky, bankovní produkt, úvěry (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Zájem o spotřebitelské úvěry stoupá před Vánoci každý rok. Loni si Češi ve čtvrtém čtvrtletí půjčili na zboží a služby 10 miliard korun.

"Je tomu často i proto, že v předvánočním období roste takový sentiment, chuť obdarovat blízké příbuzné i za cenu zadlužování. A to někdy i na úkor obezřetnosti," vysvětluje generální tajemník České leasingové a finanční asociace Jiří Pulz.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak minimalizovat následky neuvážených předvánočních půjček, se Radiožurnál ptal v Ranním interview Daniela Hůleho z organizace Člověk v tísni

Konečné údaje budou známé až v lednu, už teď ale asociace odhaduje, že výše předvánočních půjček loňský rok překoná. Vliv na to mohl mít i zásah České národní banky.

„Letos je to modifikováno i tím, že po intervencích České národní banky na oslabení kurzu české koruny se podstatně zvýšila poptávka po financování zájezdů do zahraničí, poptávka po úvěrech na financování elektroniky a jiného spotřebního zboží z dovozu,“ dodává Pulz.

Spotřebitelé si podle něj půjčovali hlavně u nebankovních společností. „Poskytují financování i v místě prodeje, v nákupních střediscích, kam banky až na malé výjimky nejdou. Tyto splátkové prodeje jsou doménou nebankovních společností,“ upřesnil Jiří Pulz.

Radost z dárků často střídá obava z exekutora

Předvánoční čas také patří mezi nejrizikovější období, kdy si lidé napůjčují peníze, které potom nejsou schopni splácet. Problémové jsou přitom zejména půjčky od menších nebankovních společností, které si na rozdíl od bank neprověřují bonitu klienta.

„Statistiky o zadlužování zveřejňují banky a velké nebankovní společnosti. To znamená, že neexistuje kvantifikovaný odhad o zadluženosti u desítek tisíc nebankovních společností, které v naprosté většině případů cílí na to, aby vytvořily dlužníka, který se dostane do problému, a potom budou moci využít celou řadu nástrojů, ať už to jsou sankce nebo vymáhání,“ upozorňuje Daniel Hůle z organizace Člověk v tísni.

Když už člověk do dluhové pasti spadne, měl by navštívit poradnu a pokusit se s pomocí odborníků její následky minimalizovat.

„Běžný spotřebitel skutečně nemá moc šanci tomu porozumět, a naopak firmy používají pořád ten samý mechanismus, jak klienta dostat do problémů. Bohužel neexistuje moc řešení typu zneplatnění smlouvy, protože je nemravná, a podobně. Firmy to dělají poměrně rafinovaně a pohybují se byť na hraně, ale pořád v legislativním rámci,“ podotýká Daniel Hůle.

Tereza Janouškovcová Bartůňková, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme