Češi slaví Den piva, v jeho spotřebě ve světě pořád jasně vedou

Všichni pivaři v Česku mají dnes svátek. Na 27. září totiž připadá Den českého piva. A protože na světě není kromě Čechů žádná společnost, která by jasně vedla v jeho spotřebě, těží z toho vedle restaurací také pivovary.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

O první pivo Oktoberfestu je vždycky zájem

O první pivo Oktoberfestu je vždycky zájem | Zdroj: Reuters

Přepočítáno na jednoho člověka, Čecha, roční spotřeba vychází na zhruba 144 litrů. Konzumace je podle Českého svazu pivovarů a sladoven poslední tři roky téměř stejná, roste jenom mírně. Nejhorší situace podle něj byla před třemi a čtyřmi lety, kdy se zvýšila spotřební daň, což zatížilo mimo jiné i pivovary.

Popularita piva je stále stejná, možná i větší, jak říkají někteří odborníci, kteří se dlouhodobě pohybují v pivovarském sektoru.

Letos se v prvním pololetí v Česku sice vypilo méně piva než loni touto dobou, přesně 275 tisíc hektolitrů, ale hlavní podíl na menší spotřebě mělo počasí. Pro pivovarníky jsou pro prodej klíčové měsíce duben, květen a červen, jenomže letošní jaro bylo nezvykle chladné a v červnu navíc přišly povodně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak je to s výrobou i spotřebou piva v Česku, vysvětlil ve vysílání redaktor Jan Beneš

Co se týče tržeb, pivovary se shodují v jednom - skokový nárůst prodeje byl mezi červnem a červencem. Hitem byla opět ochucená piva, třeba na celkových prodejích Plzeňského prazdroje se v létě podílely až deseti procenty.

„Příklon k ovocným pivům je znát poslední tři sezony, nicméně platí, že z hlediska celého roku je to opravdu zlomek z našich prodejů a že se jedná o výhradně sezonní záležitost,“ říká mluvčí pivovaru Kateřina Krásová.

V létě oproti předchozím měsícům prodaly více ochucených piv i Pivovary Staropramen. Začátek léta zvýšil celkový prodej také pivovaru Starobrno, jak potvrzuje manažer této značky Petr Syřiště.

„Třeba v gastronomii můžu prozradit, že ten náš nárůst byl až dvouciferný v měsíci červenci.“

Problém: spotřební daň

Jednotlivé pivovary ale nejenomže zatím nechtějí zveřejňovat jednotlivá čísla o prodejích, část z nich se brání také dalším výhledům. Co se produkce týče, odborníci očekávají zhruba stejné množství vyrobeného piva jako loni, tedy kolem 18 milionů hektolitrů.

Pivovarnický sektor teď trápí několik oblastí. Jednou z nich je už zmiňovaná spotřební daň, kterou kritizuje například ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach.

„Ubrala nám možnosti investovat nejenom do samotných pivovarů, ale i do gastronomických zařízení. V zemědělství se začalo vyrábět hodně energetických plodin – a tady může být potenciální riziko. Tím, jak se pěstují vysokoenergetické suroviny, porušuje se agrotechnický cyklus. To by mohlo mít dopad i na naše jarní ječmeny, které jsou důležitou surovinou pro výrobu piva.“

Výrobu si mezi sebou rozděluje šest velkých pivovarských společností, 27 samostatných pivovarů a dalších zhruba 160 minipivovarů a restauračních pivovarů.

Tereza Jelínková, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme