Češi stále vedou ve světové spotřebě piva, ale šetří. Méně pijí v hospodách

Češi slaví Den piva. Většina velkých i malých pivovarů k dnešnímu dni připravila speciální druhy tohoto nápoje, některé hospody zase lákají na nižší cenu než obvykle. Cíl je jasný – dostat zákazníky zpátky do podniků. Češi si totiž v poslední době zvykli pít pivo spíše doma.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Půllitr piva | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Roční spotřeba piva v přepočtu na jednoho člověka vychází v Česku na zhruba 144 litrů.

Pivovarský sektor v prvním pololetí letošního roku podle Českého svazu pivovarů a sladoven zaznamenal mírný nárůst celkového výstavu piva. Meziročně se zvýšil o víc než 226 tisíc hektolitrů. Kvůli loňským červnovým povodním ale není možné výsledky prvních šesti měsíců přeceňovat.

„Na druhou stranu je pro české pivovarství výzvou export a proexportní politika. Snažíme se i společně s ministerstvem zemědělství vytvářet podmínky pro to, aby pivovary mohly exportovat. Víceméně export v loňském roce vlastně pomohl stabilizovat výkony českého pivovarství,“ upozorňuje výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach.

Přehrát

00:00 / 00:00

Češi slaví Den piva. Kolik ho ročně vypijí a jak roste jeho spotřeba, zjišťoval redaktor Jan Beneš

U exportu se dařilo především ležákům, kterých se vyvezlo o devět procent víc než v předchozím roce. Mezi nejvýznamnější zahraniční trhy patří Německo, přestože tam pivovarníci loni vyvezli o dvě procenta méně než předloni.

Naopak výrazně stoupnul vývoz na Slovensko, do Polska a Ruska. Mezi nové země, které značně zvýšily svou poptávku, patří i Jižní Korea a Moldávie. V Česku se naopak loni vypilo o jedno procento méně výčepního piva než v roce 2012.

„Lidé se více zadlužují nebo více šetří. Ne že by byla světová krize, ale světová krize poučila hodně občanů, aby začali šetřit a zbytečně neutráceli nebo naopak omezovali spotřebu,“ dodává Balach.

Minipivovary se snaží být chuťově odvážnější

Den piva ale podle něj není akce, která by měla spotřebu zvýšit. Pivovarníci spíš podle odborníků využívají tento den jako marketingový nástroj a představují nové druhy piv. Připravit nový výrobek zabere několik měsíců.

„Je to poměrně dlouhý proces. Vývoj nového piva trvá v našem případě téměř půl roku. Na začátku nového piva je vždycky diskuze o lidech, pro které má být pivo uvařeno, a důvody, proč ho vlastně vaříme,“ přibližuje vrchní sládek smíchovského pivovaru Zdeněk Lux.

Výčep (ilustr. obr.) | Foto: Jan Beneš

Současným hitem pivovarů je nefiltrované nebo nepasterizované pivo. Speciály vaří i některé minipivovary. Na celkové výrobě se podílejí zhruba jedním procentem. Jedna jejich várka se pohybuje v průměru kolem 10 až 20 hektolitrů.

Loni malí výrobci uvařili o 15 procent piva více než v předchozím roce. Navíc jsou schopni reagovat na změny pružněji než velcí hráči na trhu.

„Minipivovar s tím, jak má malé zařízení, si může dovolit uvařit něco chuťově odvážnějšího a postupně tuto nabídku rozšiřovat tak, jak se zlepšuje poptávka trhu,“ potvrzuje viceprezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Kočka.

Malé pivovary prostor pro expanzi rozhodně ještě mají, shodují se pivovarníci. Letos by se mělo objevit až 50 nových výroben. Do konce roku 2015 by na trhu mohlo být až 350 minipivovarů.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme